157
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

شریف قرآن هستند، بر می‌شمریم:

در سوره احزاب آمده است:

۰.( النَّبِيُّ أَوْلىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْوٰاجُهُ أُمَّهٰاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِی كِتابِ اللّٰهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهٰاجِرِينَ إِلّٰا أَنْ تَفْعَلُوا إِلىٰ أَوْلِيٰائِكُمْ مَعْرُوفاً كٰانَ ذٰلِكَ فِی الْكِتٰابِ مَسْطُوراً.۱

۰.پیامبر به مٶمنان، از خودشان سزاوارتر است و همسران او، مادران ایشان ‏اند و در کتاب خدا، خویشاوندان، برخى به برخى [در میراث] از مٶمنان و مهاجران، سزاوارترند، مگر آن که بخواهید به دوستان همکیش خود، نیکى کنید. این [حکم] در کتاب (لوح محفوظ یا قرآن) نوشته شده است).

مى‏دانیم که این آیه، در باره ارث بردن خویشاوندان از یکدیگر است. امام صادق علیه السلام این آیه را با جَرْى تأویلى، به امامت اهل بیت علیهم السلام سرایت و تطبیق داده است. این موضوع، در حدیثى طولانى، دو بار تکرار شده و در انتهاى آن، چنین آمده است:

۰.ثُمَّ صارَت حینَ أَفضَت إلَى الحُسَینِ علیه السلام، فَجَرىٰ تَأویلُ هٰذِهِ الآیَةِ: ( وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِی كِتٰابِ اللّٰهِ)، ثُمَّ صارَت مِن بَعدِ الحُسَینِ لِعَلِىِّ بنِ الحُسَینِ، ثُمَّ صَارَت مِن بَعدِ عَلىِّ بنِ الحُسَینِ إِلىٰ مُحَمَّدِ بنِ عَلیًّ علیه السلام.۲

۰.سپس [امامت] استمرار یافت تا به حسین علیه السلام رسید و تأویل این آیه، جریان یافت که: ( و در کتاب خدا، خویشاوندان، برخى به برخى [در میراث] سزاوارترند). آن گاه پس از حسین علیه السلام به على بن الحسین (زین العابدین) علیه السلام رسید و پس از او به محمّد بن على علیه السلام.

امام صادق علیه السلام در این روایت، در باره خود، سخنى نمى‏گوید؛ امّا روشن است که اولویت اشاره شده در آیه و استمرار جریان امامت، شامل ایشان و

1.. احزاب: آیۀ ۶.

2.. الکافى: ج۱ ص۲۸۸ ح۱.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
156

تطبیق مى‏گردد؛ کارى که در توانِ راسخان در علم و فراتر از عهده مفسّران معمولى است. شاید عنایت بیشتر امامان علیهم السلام به جَرْى تأویلى، براى اداى همین رسالت بوده است؛ رسالتى سنگین که تنها از ایشان که وارثان حقیقى علم و دانایان به تفسیر و تأویل قرآن هستند، بر مى‏آید.۱

مراجعه ساده به روایات گِرد آمده در منابع تفسیر روایى موجود، نشان مى‏دهد که بسیارى از جَرْى‏ها در عرصه تأویل اند. نمونه‏ها را خواهیم آورد؛ امّا پیش از آن، دو حدیث زیر را می‌آوریم تا این موضوع را به گونه اجمالی ثابت کنیم که جَرْى در عرصه تأویل نیز مطرح است. در روایت اوّل، حَمران بن اَعیَن، معناى ظَهر و بطن را از امام باقر علیه السلام مى‏پرسد و ایشان مى‏فرماید:

۰.ظَهرُهُ الَّذینَ نَزَلَ فیهِمُ القُرآنُ، وَ بَطنُهُ الَّذینَ عَمِلوا بِمِثلِ أعمالِهِم، یَجرى فیهِم ما نَزَلَ فى اُولٰئِکَ.۲

۰.ظاهرِ آن، کسانى هستند که [آیات] قرآن در باره آنها نازل شده است و باطنِ آن، کسانى هستند که مانند آنها عمل کرده‏اند و آنچه در باره آن کسان نازل شده، در باره اینان نیز جارى است.

و در روایت دوم، اسحاق بن عمّار شنیده است که امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

۰.إنَّ لِلقُرآنِ تَأویلاً؛ فَمِنهُ ما قَد جاءَ، وَ مِنهُ ما لَم یَجِئ، فَإذا وَقَعَ التَّأویلُ فى زَمانِ إمامٍ مِنَ الأَئِمَّةِ عَرَفَهُ إمامُ ذٰلِکَ الزَّمانُ.۳

۰.قرآن، تأویل‏هایى (مصداق‌هایی) دارد که بخشى از آنها، تحقّق یافته و برخى هنوز محقّق نشده‌اند. هنگامی که آن تأویل در زمان یکى از امامان محقّق شود، امام آن عصر، آن را در مى‏یابد.

نمونه‌های تأویل

اکنون، چند نمونه از روایات اهل بیت علیهم السلام را که ناظر به مصادیق تأویلى آیات

1.. ر. ک: بصائر الدرجات: ص۲۱۴ باب ۷ «باب (فى أنّ الأئمّة إنّهم أُعطوا تفسیر القرآن الکریم و التأویل».

2.. معانى الأخبار: ص۲۵۹ ح۱.

3.. بصائر الدرجات: ص۱۹۵ ح۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1375
صفحه از 272
پرینت  ارسال به