151
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول

مفهوم کلّى و کلّى‏تر صورت مى‏گیرد.۱ در این گونه از تطبیق، سخن از فرد خارجى و مصداق عینى نیست؛ بلکه یک مفهوم کلّى که داراى انواع و اصناف متعدّد است، بر یک نوع یا یک صنف آن، تطبیق داده مى‏شود. براى نمونه، کلینى از امام صادق علیه السلام در ذیل آیه ( لٰا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوٰاهُمْ إِلّٰا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ؛ هیچ خیری در بسیاری از گفت و گوهای درِ گوشی آنان نیست، مگر کسی که به صدقه یا نیکوکاری فرمان دهد)، چنین نقل کرده است:

۰.یَعنِی بِالمَعروفِ القَرضَ.۲

۰.مقصود از نیکوکاری، قرض دادن است.

دو نمونه دیگر، تطبیق مفهوم «مداومت بر نماز» در آیه ( اَلَّذِينَ هُمْ عَلىٰ صَلٰاتِهِمْ دٰائِمُونَ؛۳ و آنان که بر نمازشان پیوسته پایدارند) بر خواندن نمازهاى نافله۴ و تطبیق ( وَ الَذِينَ فِی أَمْوٰالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ؛۵ و آنان که در دارایی‌هایشان حقّی معیّن است) بر انفاق و بخشش‏هاى مستحب غیر از زکات است.۶

همچنین مفهوم «رِجس» بر «شک» تطبیق شده است. بر این اساس می‌توان گفت آنچه در آیه تطهیر۷ و از ساحت اهل بیت علیهم السلام دور داشته شده، همین شک و تردید است.۸

معنای «جَرْى»

جَرْى، اصطلاحى برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام و شیوه تفسیرى ایشان است.

1.. ر. ک: مجلّۀ قرآن‏شناخت: ش۱۲ ص۵ - ۲۶: «مبانى جَرْى و تطبیق از دیدگاه علّامه طباطبایى»، شادى نفیسى.

2.. الکافى: ج۴ ص۳۴، تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۲۷۵.

3.. معارج: آیۀ ۲۳.

4.. الکافی: ج۳ ص۲۶۹ ح۱۲.

5.. معارج: آیۀ ۲۴.

6.. ر. ک: الکافی: ج۳ ص۴۹۸ ح۸ و ص۵۰۰ ح۱۱.

7.. احزاب: آیۀ ۳۳.

8.. ر. ک: الکافى: ج۱ ص۲۸۸ ح۱.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
150

افزون بر این، برخى واژه‏ها در قرآن مفردند و ناظر به یک شخص هستند؛ ولى چون به صورت اسم جنس یا وصف و نه اسم خاص آمده‏اند، قابلیت صدق بر شمارى از افراد را دارند. برخى روایت‏ها، مصداق انحصارى این آیات را معرّفى کرده‏اند. براى نمونه:

۰.( أَ فَمَنْ كٰانَ عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شٰاهِدٌ مِنْهُ.۱

۰.آیا آن کسی که دلیل آشکارى از پروردگار خویش دارد و به دنبال آن، شاهدى از سوى اوست [همچون کسى است که چنین نباشد]؟).

این آیه از شاهدى سخن مى‏گوید که نامش، روشن نیست و قابل تطبیق بر افراد متعدّد است؛ امّا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله امام على علیه السلام را به عنوان تنها مصداق آیه معرّفى نموده است.۲

در نمونه‏اى دیگر، ابن عبّاس مى‏گوید:

۰.لَمّا نَزَلَت: ( قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبىٰ) قالوا: یا رَسولَ اللّهِ‏! مَن هٰؤلاءِ الَّذینَ أمَرَنا اللّٰهُ بِمَوَدَّتِهِم؟ قالَ: «عَلىٌّ وَ فاطِمَةُ وَ وُلدُهُما».۳

۰.هنگامى که آیه ( بگو: من پاداشى از شما برای رسالتم نمى‏خواهم، جز دوست داشتن نزدیکانم) نازل شد، پرسیدند:‏ اى پیامبر خدا! این کسانى که خداوند به مودّت آنان فرمان داده است، چه کسانى هستند؟ فرمود: «على و فاطمه و فرزندان آن دو».۴

۲. گونه دوم

گونه دیگر تطبیق، میان یک مفهوم و مصداق آن، رخ نمى‏دهد؛ بلکه میان دو

1.. هود:‌ آیۀ ۱۷.

2.. الدرّ المنثور: ج۳ ص۳۲۴، کنز العمّال: ج۲ ص۴۳۹.

3.. مجمع البیان: ج۹ ص۴۳.

4.. برای دیدن نمونه‌های دیگر، ر. ک: اعراف: آیۀ ۴۴، ۴۶ و ۴۸ (که در آنها سخن از اصحاب اعراف و وقایع روز قیامت است) رعد: آیۀ ۴۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1442
صفحه از 272
پرینت  ارسال به