در این باره از امام صادق علیه السلام نقل کرده است. او مىگوید:
۰.سَأَلتُ أبا عَبدِ الله علیه السلام عَن قَولِ اللهِ عز و جل: ( وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ)، قالَ: «عِلمُهُ».۱
۰.از امام صادق علیه السلام در باره این سخن خداى: ( اَریکه او، آسمانها و زمین را فرا گرفته است) پرسیدم. فرمود: «[یعنى] علم او».
در روایتى دیگر، مفضّل بن عمر، معناى «کرسى» و «عرش» را با هم از امام صادق علیه السلام پرسیده و امام علیه السلام یکى از معانى «کرسى» را چنین دانسته است:
۰.الكُرسِیُّ هُوَ العِلمُ الَّذی لَم یُطلِعِ (اللّهُ) عَلَیهِ أحَداً مِن أنبِیائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ علیهم السلام.۲
۰.[مقصود از] «کرسى»، همان علم خداست که هیچ یک از پیامبران و فرستادگان و حجّتهایش را بر آن، آگاه نکرده است.
گفتنى است که «عرش» نیز مفهومى قرآنى است و به بررسى نیاز دارد. پیگیرى این مفهوم در آیات شریف قرآن۳ و روایات ناظر به آنها مىتواند نمونههاى خوبى از تأویل را به ما بشناسانَد، بویژه مفاهیمى مانند حمل و انتقال عرش،۴ اِستواى خداوند بر عرش۵ و تسبیح و تحمید فرشتگان گِرداگرد آن۶ که هر یک از آنها، میتواند به گونهای جز آنچه در ظاهر ابتدایى فهمیده مىشود، تأویل شود. شایان توجّه است که برخى روایات تفسیرى، عرش الهى را نیز به «علم»
1.. معانى الأخبار: ص۳۰ ح۲.
2.. معانى الأخبار: ص۲۹ ح۱.
3.. آیات فراوانى به عرش الهى اشاره دارند، مانند: هود: آیۀ ۷، توبه: آیۀ ۱۲۹، اسرا: آیۀ ۴۲، مؤمنون: آیۀ ۸۳ و ۱۱۶، تکویر: آیۀ ۲۰ و بروج: آیۀ ۱۵.
4.. ر. ک: غافر: آیۀ ۷ و حاقّه: آیۀ ۱۷.
5.. ر. ک: اعراف: آیۀ ۵۴ و یونس: آیۀ ۳ و رعد: آیۀ ۲ و طه: آیۀ ۵ و فرقان: آیۀ ۵۹ و سجده: آیۀ ۴ و حدید: آیۀ ۴.
6.. ر. ک: زمر: آیۀ ۷۵.