با جدید شدن گناهان، نعمتهاى تازهاى به آنان مىدهد.
از امام على علیه السلام نقل شده که در تفسیر «طهارت» در آیه تطهیر۱ فرمود:
۰.فَقَد طَهَّرَنَا اللهُ مِنَ الفَواحشِ ما ظَهَرَ مِنها وَ ما بَطَنَ، فَنَحنُ عَلىٰ مِنهاجِ الحَقِّ.۲
۰.خداوند، ما را از زشتىهاى پنهان و پیدا، پاک کرده است. پس ما راه حق را مىپوییم.
همچنین در تبیین «محو و اثبات» در آیه ( يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ وَ يُثْبِتُ)۳ از پیامبر صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است:
۰.لَاُبَشِّرَنَّکَ بِها یا عَلِیُّ، فَبَشِّر بِها اُمَّتی مِن بَعدی؛ الصَّدَقَةُ عَلىٰ وَجهِها، وَ اصطِناعُ المَعروفِ، وَ بِرُّ الوالِدَینِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشَّقاءَ سَعادَةً، وَ تَزیدُ فِی العُمُرِ، وَ تَقی مَصارِعَ السَّوءِ.۴
۰.اى على! همانا تو را به این [آیه] بشارت مىدهم که تو، امّت مرا پس از من، بشارت دهى و آن، خالصانه صدقه دادن، کار نیک کردن، نیکى به پدر و مادر، و صله رَحِم است که بدبختى را به سعادتمندى تبدیل مىکند، عمر را افزایش مىدهد و از مرگهاى بد، جلوگیرى مىنماید.
۳. تبيين حكمت
شمارى از روایات تفسیرى، به حکمت و فلسفه احکام و برخى آموزههاى قرآن، اشاره دارند، مانند بیان علّت مجاز بودن ازدواج مرد با چهار زن و حُرمت ازدواج زن با بیش از یک مرد،۵ علّت دو برابر بودن سهم مرد از ارث نسبت به زن۶ و همچنین همه روایاتى که در باره علل و حکمتهاى تشریع احکام الهى گزارش