افزون بر این، مىتوان وجود صدها روایت نبوى دیگر را حدس زد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آنها به گونه غیر مستقیم، به تبیین آیات الهى و تفصیل احکام و آموزههاى قرآن پرداخته است؛ زیرا ایشان، رسالت تبیین قرآن را بر دوش داشته و گفتار و رفتار و خلق و خوی او، شرحِ نانوشته قرآن کریم است.۱
همچنین بسیارى از روایاتِ سبب نزول را که ناظر به عملکرد پیامبر اکرم هستند، مىتوان به این دسته افزود. روایات بسیارى نیز در جوامع تفسیر روایى، مانند جامع البیان طبرى و البرهان بحرانى نقل شدهاند که تعداد قابل اعتنایى از آنها غیر از روایاتى است که سیوطى، گِرد آورده است.
بسیارى از روایات تفسیرى پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به دست ما نرسیده است، چنان که در حدیثى از امام باقر علیه السلام به این موضوع، اشاره شده است. امام علیه السلام در جواب راوی که مىپرسد: «آیا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قرآن را تفسیر نکرد؟» مىفرماید:
۰.بَلىٰ، قَد فَسَّرَهَ لِرَجُلٍ واحِدٍ، وَ فَسَّرَ لِلاُمّةِ شأنَ ذٰلِکَ الرَّجُلِ وَ هُوَ عَلىُّ بنُ أبى طالِبٍ علیه السلام.۲
۰.چرا. آن را براى یک مرد، تفسیر کرد و منزلتِ آن مرد را - که على بن ابى طالب علیه السلام است -، براى امّت، تبیین نمود [تا براى اخذ تفسیر، به او رجوع کنند].
۰.سَمِعتُ عَلِیّاً علیه السلام یَقولُ: «ما نَزَلَت عَلىٰ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله آیَةٌ مِنَ القُرآنِ إلّا أَقرَأَنیها وَ أَملاها عَلَیَّ وَ كَتَبتُها بِخَطّی وَ عَلَّمَنی تَأوِیلَها وَ تَفسِیرَها وَ ناسِخَها وَ مَنسوخَها وَ مُحكَمَها وَ مُتَشابِهَها، وَ دَعَا اللَّهَ عز و جل لی أَن یُعَلِّمَنی فَهمَها وَ حِفظَها فَما نَسِیتُ آیَةً مِن كِتابِ اللَّهِ وَ لا عِلماً أَملاهُ عَلَیَّ فَكَتَبتُهُ وَ مَا تَرَکَ شَیئاً عَلَّمَهُ اللَّهُ عز و جل مِن حَلالٍ وَ لا حَرامٍ وَ لا أَمرٍ وَ لا نَهی وَ ما كانَ أَو یَكونُ مِن طاعَةٍ أَو مَعصِیَةٍ إلَّا عَلَّمَنیهِ وَ حَفِظتُهُ وَ لَم أَنسَ مِنهُ حَرفاً و اَحِداً ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلىٰ صَدرِی وَ دَعَا اللَّهَ عز و جل أَن یَملأَ قَلبی عِلماً وَ فَهماً وَ حِكمَةً وَ نُوراً، لَم أَنسَ مِن ذٰلِکَ شَیئاً وَ لَم یَفُتنی شَیءٌ لَم أَكتُبه».۳