تاريخ انتشار: یکشنبه 1402/11/1
کد خبر: 76665

در نشست علمی تبیین شد: دین آینده و آینده ادیان

حجت الاسلام دکتر محمد رضا برته در دهمین نشست علمی از سلسله جلسات و نشست های هفتگی "دین و چالش های روز" به پرسش، نگاهی به دین و چالش های دینداری در دنیای معاصر، پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث،حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته، دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه علمیه در نشست علمی "دین آینده و آینده ادیان" از دهمین نشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز" ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" با طرح این سوال که آیا پساروشنگری پایان دینداری است؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید مشخص کنیم که دین چیست و دینداری کدام است؟

ایشان در تعریف دین گفت: در یک تعریف گسترده دین چیزی نیست جز فهم و تفسیر من از خودم، از عالم و غایت آن و ارائه یک برنامه بر اساس آن. همه ادیان و مکاتب تفسیری از خود و از عالم ترسیم می کنند و بر اساس آن یک برنامه ای برای زندگی می دهند. با این تعریف اساساً دنیای بدون دین به این معنا امکان پذیر نیست. بنابراین سوال دقیق تر این است که دین آینده چه شکلی است؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر دینداری به شکل امروزی آن در دنیای معاصر باشد آیا این شکست پروژه انبیا نیست گفت: چرا همه دین های بشرساخته به گونه ای روحی از معنویت هم در خود دارند و لو معنویت های انحرافی؟ این به دلیل آن است که پذیرفته اند ما نسخه حقیقی و اصلی دینداری در عالم داریم و تلاش می کنند که نسخه تقلبی آن را بسازند. همچنین کسانی که دست به انحرافات نظام مند در عالم می زنند می دانند که نسخه حقیقی و اصلی دینداری مشتری نیز دارد و چون مشتری دارد بدل آن را می سازند و به بازار می آورند. یک شاهد بسیار خوب برای توجه به امر مقدس و دینداری و خدای مهربان افزایش یافتن الهه های جعلی است.

حجت الاسلام دکتر برته افزود: با ایجاد انحرافات نه دین کم فروغ شد و نه بازار دینداری کم رونق. پس ازدیاد انحرافات نشانه پایان دینداری نیست بلکه نشانه گرمی و رونق بازار دینداری و توحید در عالم است.

وی افزود: مخاطب انبیا انسان ها هستند. انسان هایی که میل به ماندن و بقا دارند. حال انبیا خبر نغزی آورده­اند که این دنیا پایان می یابد ولی انسان باقی می ماند. این خبر هیچگاه بی رونق نمی شود. چون انسان میل به ماندن، به ابدیت و جهان پس از مرگ دارد. این میل را ادیان غیرخداباور و غیر معادباور نمی توانند پاسخ دهند. بنابراین پرژه انبیا امکان شکست ندارد. از طرف دیگر نرخ باورمندی به همین ادیان نبوی یعنی اسلام، مسیحیت، یهودیت و صابئین و ادیانی که ریشه های توحیدی دارند نشان می دهد پرپیروترین گفتمان جهان، گفتمان توحید است.

دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه در پاسخ به این سوال که آیا گسترش ادیان انحرافی کم کاری ما را در تبلیغ و گسترش دین توحیدی نشان نمی دهد گفت: این مسئله ای قابل بررسی است اما این را باید اشاره کنیم که حتی اگر شما به بهترین شکل ممکن یک بسته قابل ارائه را به کارشناسانه ترین وجه ممکن هم به فردی ارائه کنید این گونه نیست که لزوماً آن را بپذیرد زیرا او یک موجود مختار است. از طرف دیگر مداخله عوامل و متغیرهای مزاحم را هم نباید نادیده گرفت.

ایشان در پایان به بیان آینده ادیان پرداخت و گفت: در طول تاریخ حقیقت انسانی واحد است و یک خدا نیز بیشتر وجود ندارد. این خدای واحد با این یک حقیقت انسانی یک حرف بیشتر ندارد: تعالوا الی کلمة سواء بیننا اگر بپرسید دین آینده چیست می­گوییم همان کلمه سواء است. دین آینده حاوی همان پیامی است که مردم به دنبال آن هستند و خداوند خواسته است که مردم بشنوند و آن کلمه توحید است. کار همه نظامات دینی توحیدی در عالم این نیست که حرف جدید و دین جدید ارائه کنند بلکه این است که همان دین و همان حرف واحد تاریخی خداوند را دست­نخورده منتقل کنند.

لازم به ذکر است نشست علمی "دین آینده و آینده ادیان" با طرح سؤال: "نگاهی به دین و چالش های دینداری در دنیای معاصر؟"از دهمیننشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز"  ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم  با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته، دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه علمیه در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۲۱ تا ۲۲ به صورت وبیناری برگزار شد.

برگزاری سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز"  هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت ۲۱ تا ۲۲ با ارائه و سخنرانی پژوهشگران و اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی از ایران و خارج از کشور به همراه پرسش و پاسخ، به صورت وبیناری برگزار می شود.

  • صوت جلسه دهم - محمدرضا برته 27-10-1402 (دانلود)