رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث: همه پژوهش ها باید به تبلیغ دین ختم شود. در شرایط تهاجم فرهنگی دشمن، نیازمند تبلیغ مقاومتی هستیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، جلسه مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث با معاونت تبلیغ حوزه های علمیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ حوزه های علمیه و دیگر مدیران دو مرکز در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث ضمن خوش آمد گویی، به معرفی بخشهای مختلف پژوهشگاه و پژوهشکده ها پرداخت.
ایشان در ادامه گفت: در دهه های اخیر دغدغه اصلی مسئولان بر دانشگاه متمرکز شد و توجه کافی به مدارس و مساجد نشد حتی برخی از دبیرستان ها را تبدیل به دانشگاه کردند در حالی که شخصیت انسان ها در سنین پایین تر شکل می گیرد.
وی در ادامه افزود: خالی بودن برخی از مساجد از روحانی نیز از دیگر آفت های به وجود آمده است. مقام معظم رهبری در سخنرانیها به صراحت به مسأله راهبردی تبلیغ اشاره کردند و نگران وضعیت تبلیغ در حوزههای علمیه بوده و بر تقویت آن نیز تأکید جدی و فراوان دارند.
حجت الاسلام دکتر برنجکار تأکید کرد: با توجه به تهاجم همه جانبه دشمن بر فرهنگ و عقاید مردم ایران و بهئطور کلی مسلمانان باید مانند اقتصاد مقاومتی از پتانسیل مردمی برای تبلیغ دین استفاده کرد و امکانات دولتی به تنهایی نمی تواند در برابر حجم گسترده تهاجمات ایستادگی کند. هر گاه ما به مردم اتکا کردیم و مردم را به میدان آوردیم موفق شدیم و نمونه اش دفاع در برابر جنگ تحمیلی دشمن بود. لازم است در کار تبلیغ نیز نقش مردم پررنگ دیده شود و تمامی اصناف مردم در تمامی برنامه ها مشارکت داده شوند.
وی افزود: معاونت تبلیغ در این زمینه باید به عنوان بازوی ستادی، از تمامی فعالیت های تبلیغی مردم به نوعی حمایت و از این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استفاده نماید و در این جهت می توان به نوعی تبلیغ را مقاومتی دانست چرا که الان در دنیا که به عنوان دهکده جهانی مطرح است تلاش می کنند تا مردم را از ما بگیرند و ما در حال مقاومت با آن ها هستیم. و این مقاومت جز با استفاده از مومنان و جهاد تبیین عقاید ایجاد نمی شود.
وی افزود: در همین راستا در سال های اخیر برنامه هایی در پژوهشگاه در حال اجرا و انجام است که از جمله آنها تهیه آثار ترویجی و عمومی برای عموم جامعه از آثار تولید شده در پژوهشگاه قرآن و حدیث می باشد.
ایشان اظهار داشت: برنامه ریزی برگزاری سلسله جلسات و نشست های هفتگی با عنوان "دین و چالش های روز" که با عنوان "چهارشنبه های اعتقادی" در حال اجرا است که موضوعات مختلف از مسائل و دغدغه های روز جامعه به شمار می آید با دعوت از پژوهشگران و اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی در حال برگزاری آن هستیم و هشتمین جلسه آن نیز برگزار شد که کاملا مرتبط با دغدغه های تبلیغی و معاونت تبلیغ بوده است. در این برنامه، انجمن کلام اسلامی حوزه، کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی نیز در برگزاری آن با ما همکاری می کنند.
وی تدوین کتاب مربی گری روشمند در پژوهشگاه را در راستای تقویت روشی تبلیغ دین دانست و آمادگی پژوهشگاه را برای ادامه این گونه تدوین ها و برگزاری کارگاه هایی برای مبلغان با استفاده از این کتاب ها را اعلام کرد.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در پایان ضمن اعلام آمادگی برای همفکری و همکاری با معاونت تبلیغ حوزه و نیز سایر بخش های حوزه بر ضرورت این همکاری ها و استفاده از ظرفیت های نهادهای علمی تأکید کرد.
حجت الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ حوزه های علمیه در این جلسه گفت: در این معاونت تلاش شده تا با جذب طلاب و پالایش هایی که صورت گرفته، رضایت نسبی در عملکرد مبلغیان این معاونت در مدارس، مساجد و نهادها به وجود بیاد اگر چه طلاب ما در این عرصه همیشه خود را بدهکار می دانند اما در این سال ها اتفاقات خوبی رقم خورده است.
وی افزود: مبلغان این معاونت در قالب تخصص های مختلف در مدارس، مراکز و نهاد ها و نیز به صورت عمومی در مساجد مشغول فعالیت هستند که دسترسی به محتوای تخصصی مبتنی بر قرآن و سنت از جمله نیازها و خواسته های این مبلغان می باشد. لذا تلاش برای ایجاد محتوای خوب برای این مبلغان از ضرریات موجود است.
ایشان اظهار داشت: در تبلیغ اینترنتی نیز نیاز به محتوای علمی قوی برای تولید محتوای مجازی بسیار حائز اهمیت است. البته در همین راستا پژوهش هایی در حوزه های مختلف در عرصه تبلیغ از سوی مرکز پژوهش های معاونت تبلیغ حوزه در حال انجام است و از پژوهشگاه قرآن و حدیث هم دعوت به همکاری می کنیم.
حجت الاسلام ملانوری افزود: یکی از اقدامات ما انتشار مجله مبلغان، سفیر امین، خانواده مبلغان در راستا فعالیت تبلیغی است. ۷۰ عنوان کتاب نیز تالیف شده و تعدادی نیز در دست اقدام و چاپ می باشد.
وی اظهار داشت: همکاری دو مرکز موجب ارتقای تبلیغ در روش ها و محتوای تبلیغی خواهد شد. ما در عرصه مجازی، شبکه های امین، هجرت و نیز طرح بینات را داریم و می توانیم از ظرفیت پژوهشگاه در این شبکه ها استفاده نماییم.
حجت الاسلام دکتر پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در این جلسه گفت: فرق پژوهشکده ما با دیگر مراکز در اینست که ما در بخش اخلاق و روان شناسی با تکیه بر آیات و روایات، مسئله ها و پژوهش های خودمان را از بطن جامعه گرفته ایم نه از دانشگاه؛ مانند حیا، رضایت از زندگی، خویشتنداری جنسی، عفاف، اخلاق هتلداری، اخلاق آپارتمان نشینی و موضوعات دیگر که متناسب یا نیازهای زندگی پیش رفتیم.
وی افزود: در کتاب مربیگری روشمند نیز قالبی را ارائه دادیم که می تواند نیازهای تبلیغی و تربیتی را پاسخ گو باشد. چرا که تبلیغ تخصصی بر اساس نیاز های جامعه هدف است. اما تبلیغ تخصصی طبق کتاب مربیگری روشمند برای خارج کردن بی برنامگی بودن تبلیغ است. یعنی فرمت و پشتوانه های این تبلغ چگونه خواهد بود را نشان می دهد که بسیار مهم است.
ایشان اظهار داشت: آشنایی مبلغان با اصول و قواعد کلی تبلیغ بسیار مهم است.
وی در پایان تأکید کرد: در کنار این اقدامات در پژوهشگاه، کتاب های پشتیبان برای خانواده و غیره نیز در حال تدوین و آماده نشر می باشد.