حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در هشتمین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، ویژه هفته پژوهش 1402 به تبیین مبانی کلامی الهیات مقاومت پرداخت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در هشتمین نشست علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در هفته پژوهش ۱۴۰۲ با عنوان الهیات مقاومت؛ مبانی کلامی و روانشناختی، در بیان مبانی کلامی مقاومت گفت: مفهوم واژه مقاومت در لغت و ادبیات قرآن و حدیث بهمعنای ایستادگی و عزم بر آن، در برابر خصم و تجاوز و تعدی استکبار به کار میرود و معنای ترکیب اضافی «الاهیات مقاومت» در واقع به مجموعه معارفی اطلاق می شود که در دین پیرامون مقاومت مطرح شده است.
ایشان با اشاره به پیشینه الاهیات مقاومت در مسیحیت اظهار داشت: معمولا از این الهیات به «الاهیات رهایی بخش» تعبیر می شود؛ به این معنا که دین فقط منحصر به هدایت فردی نیست، بلکه هدایت اجتماعی را هم شامل می شود که در نیمه دوم قرن بیستم، بیشتر در آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین توسط برخی از کشیش ها در واکنش به ظلم و تعدی آمریکا و کشورهای همسو مطرح شد.
وی افزود: ما در این فرصتی که در اختیار داریم با توجه به مبانی کلامی مقاومت، بحث را ادامه خواهیم داد و معتقدیم مبانی کلامی، زیربنای مقاومت است، و با توجه به اینکه معمولا متکلمان اسلامی مباحث الاهیاتی را در پنج محور توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد مطرح کرده اند، ما هم الاهیات مقاومت را در پنج محور یادشده طرح می کنیم.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: محور اول، توحید است. محور و اساس توحید، ایمان به خداوند است. ارتباط با خدا و ایمان به او، مومن را مستحکم و مقاوم می کند. بنابراین مومن در مقابل هر آنچه در برابر خداوند است (طاغوت) می ایستد.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: بحث بعدی خود توحید است (اعتقاد به یگانگی خدا و نفی شریک). این باور نیز مستلزم تسلیم نشدن در برابر چیزی غیر از خدا است و به تعبیر دیگر استکبار با توحید ناسازگار است و شخص موحد در برابر آن مقاومت می کند. شئون دیگر توحید همچون توحید در عبادت، توحید در حکمرانی، توحید در ولایت و غیره نیز اقتضای مقاومت و نفی استکبار و استعمار را دارد و لازمه توحید، نفی ولایت مستکبران و کفار و فاسقان است و در این موقعیت، دفاع از مقاومت حماس در برابر تجاوز و ظلم صهیونیست ها و حامیان آنها از ملزومات حتمی ایمان و توحید است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: محور دوم، عدل الهی است. بحث عدل الهی مباحث گسترده ای دارد. عدل به این معنا که خدا مرتکب قبیح همچون ظلم و تعدی نمی شود و این را عقل می فهمد لذا از مبانی مهم مقاومت، حسن و قبح عقلی است. حسن مقاومت و مقابله با ظلم را عقل می فهمد و بدان حکم می کند.
وی با بیان اینکه از شئون مهم عدل الهی، آموزه عدل اجتماعی و اختیار و آزادی اراده انسان است، گفت: از شئون مهم عدل الهی، آموزه عدل اجتماعی و همچنین اختیار و آزادی اراده انسان و تاثیر او بر سرنوشت خود و جامعه است. جبرگرایی با مقاومت و اقدام مختارانه سازگار نیست. در این آموزه باید به معنای صحیح قضا و قدر که مبتنی بر اختیار انسان است اشاره شود، نه معنای باطل قضا و قدر که مستلزم جبر و عدم باور به اختیار و اراده انسان است. معنای صحیح از آموزه قضا و قدر در اینجا به این معناست که قضا و قدر الهی تعلق گرفته بر اینکه اگر امتی ایستادگی و مقاومت کند، خداوند آنان را پیروز خواهد گردانید و اگر امتی سستی و ضعف داشته باشند، شکست خواهند خورد: (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ) باور به اینکه خداوند ملت عزیز فلسطین را تا مقاومت نکنند و شهادت نداشته باشند، نجات نخواهد داد و این سنت خداوند است. در نتیجه اراده و قضا و قدر الهی مکمل همدیگرند و قدر و قضای الهی با اختیار انسانها سازگار است. خداوند متعال می فرماید: (وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ). یاری خدا یعنی چه؟ یعنی در برابر ظلم و تعدی و تجاوز ایستادگی کند و به آن تن ندهد. امیرمومنان در خطبه ۵۶ نهج البلاغه عبارت جالبی دارند: فَلَمّا رَأَی اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الکَبتَ وَ اَنزَلَ عَلَینا النَّصر؛ وقتی خداوند دید ما جدی هستیم و واقعا مقاومت میکنیم، ذلت و بدبختی بر دشمنان نازل کرد و پیروزی را بر ما نازل کرد.
حجت الاسلام دکتر برنجکار در ادامه اظهار داشت: محور بعدی نبوت است. تعالیم انبیا نیز بر قیام برای خدا و مقاومت در برابر ظالمان تاکید دارد: (قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى). ریشه قیام و مقاومت یکی است. یا در آیه ای که می فرماید: (فاستقم کما اُمرت و من تابعَ مَعک). در مضامین نبوت موارد بیشتری در برابر سنت مقاومت داریم. مثلا میفرماید: (وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ). آموزه همه انبیا آن است که در برابر طاغوت و جبهه مقابل خدا باید ایستاد و زیر بار آن نرفت.
وی افزود: محور بعدی امامت است که استمرار نبوت است و هر آنچه در بحث نبوت گفتیم در این جا هم می آید. واژه امام و امت از ریشه امّ و یکسان است و اساساً امام وقتی معنای پیدا می کند که امت باشد و بالعکس. امام یعنی شخص معصومی که جانشین نبی است. امام، امام همه خوبی ها و فضیلت هاست و طبیعی است که در برابر ظلم و ستم و استکبار قرار می گیرد. جانشینان امام هم فقهای عادلی هستند که رهبری جامعه را بر عهده دارند و امر به مقاومت در برابر جبهه استکبار کرده اند.
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به معاد به عنوان یکی دیگر از محورهای مباحث الهیات مقاومت گفت: ممکن است گفته شود اگر مقاومت کنیم، کشته می شویم و خانه هایمان خراب می شود وعزیزانمان از دستمان می رود، درست است که توحید و عدل و نبوت و امامت به مقاومت سفارش و امر می کند، اما شاید ته دل انسان هایی که باید مقاومت می کنند، متزلزل باشد. آموزه معاد اینجا کارایی دارد. بر اساس اینکه ما در مباحث اخلاقی، وظیفه گرا هستیم نه صرفا فضیلت گرا و غایتگرا (زیرا غایت بر اساس وظیفه معنا پیدا می کند و گرنه دور یا تسلسل پیش می آید)، درست است که بر اساس آموزه های یادشده وظیفه ما مقاومت است و باید انجام شود (و نباید حتما به قصد غایت و نتیجه فعل انجام شود) ولی با این حال این مسئله هم وجود دارد که غایت و نتیجه را نشان می دهد و آن باور به فرجام نیکو و بهشت و رضوان خداوند است که می فرماید: (ان الذين قالوا ربُّنا الله ثم استقاموا، تتنزّل عليهم الملائكة ألا تخافوا ولا تحزنوا، وأبشروا بالجنة التي كنتم توعدون) بشارت به اهل قیام و کسانی که حزن و ترس نداشتند، چیزی را از دست نمی دهند و در عوض ابدیت و بهشت به دست می آورند. بشارت در جایی معنا دارد که سود و اجر فراوان در کار باشد.
ایشان در پایان با اشاره به مقاومت مردم غزه در وقایع اخیر اظهار داشت: شما ببینید کلیپ های مردم مظلوم غزه را، در هر کاری الله اکبر می گویند و ایمان متقن دارند و به وظیفه خود عمل می کنند و از رهبری محور مقاومت اطاعت و تبعیت می کنند و در عین حال به بهشت و پاداش الهی باور دارند و این آموزه هاست که زیربنای مقاومت جانانه آنان در برابر ظلم همه جانبه ظالمان و صهیونیسم بین المللی است.
لازم به ذکر است هشتمین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه با عنوان "الهیات مقاومت؛ مبانی کلامی و روانشناختی"با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، با دبیری حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۲ در راستای چهارمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ به صورت حضوری و وبیناری در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
دریافت صوت جلسه 👇