149
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۹۳۵.المعجم الكبير - به نقل از ابو اُمامه - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله ما را به آموزش دادن قرآن ، فرمان داد و به اين كار ، تشويق كرد و فرمود: «در روز قيامت ، قرآن ، نزد صاحب خود - كه بيشترين نياز را در آن روز دارد - ، مى‏آيد و به فرد مسلمان مى‏گويد: «آيا مرا مى‏شناسى؟» .
او مى‏گويد: تو كيستى؟
قرآن مى‏گويد: «من ، همان كسى هستم كه دوستش مى‏داشتى و خوش نداشتى كه از تو جدا شود؛ همان كه تو را به سوى خود مى‏كِشيد و به خويش ، نزديكت مى‏كرد» .
مسلمان مى‏گويد: نكند تو قرآنى؟!
پس قرآن ، او را به پيشگاه پروردگارش مى‏بَرَد و [فرمان‏] پادشاهى به دست راستش و [فرمانِ‏] جاودانگى به دست چپش داده مى‏شود و بر سرش ، آرامش نهاده مى‏شود، و به پدر و مادر او نيز دو جامه پوشانده مى‏شود كه ارزش آن دو ، با چند برابر دنيا هم برابرى نمى‏كند. آن دو مى‏گويند: به چه سبب ، اين جامه‏ها بر ما پوشانده شده ، در حالى كه اعمال ما ، سزاوار چنين پاداشى نيست؟
خداوند فرمايد: «اين ، به سبب قرآنى است كه فرزندتان [از شما ]آموخت» .

۹۳۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس به فرزندش قرآن بياموزد، [در روز قيامت‏] پدر و مادرش را صدا مى‏زنند و دو جامه بر آنان مى‏پوشانند كه از نور آنها ، چهره‏هاى بهشتيان ، روشن مى‏شود.

۹۳۷.مجمع البيان - به نقل از رجاء بن حياة - : روزى من و پدرم ، نزد مُعاذ بن جبل بوديم. مُعاذ [به پدرم‏] گفت: اين كيست ، اى حياة؟
گفت: اين ، پسرم رجاء است.
مُعاذ گفت: آيا قرآن به او آموخته‏اى؟
پدرم گفت: نه.
مُعاذ گفت: پس به او قرآن بياموز؛ زيرا از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‏فرمايد: «هيچ مردى نيست كه قرآن را به فرزندش بياموزد ، مگر آن كه در روز قيامت ، تاج پادشاهى بر سرِ پدر و مادر آن فرزند مى‏نهند و دو جامه‏اى كه مردم مانندش را نديده‏اند، به آنها مى‏پوشانند» .
سپس دستش را بر شانه من زد و گفت: فرزندم! اگر توانستى كه در روز قيامت، چنين جامه‏هايى را بر پدر و مادرت بپوشانى، اين كار را بكن.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
148

۹۳۵.المعجم الكبير عن أبي اُمامة : أمَرَنا رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله بِتَعليمِ القُرآنِ وحَثَّنا عَلَيهِ ، وقالَ: إنَّ القُرآنَ يَأتي أهلَهُ يَومَ القِيامَةِ أحوَجَ ما كانوا إلَيهِ ، فَيَقولُ لِلمُسلِمِ: أتَعرِفُني؟ فَيَقولُ : مَن أنتَ؟ فَيَقولُ: أنَا الَّذي كُنتَ تُحِبُّ ، وتَكرَهُ أن يُفارِقَكَ ، الَّذي كانَ يَسحَبُكَ ويُدنيكَ .
فَيَقولُ: لَعَلَّكَ القُرآنُ؟ فَيَقدَمُ بِهِ إلى‏ رَبِّهِ عزّ وجلّ ، فَيُعطَى‏ المُلكَ بِيَمينِهِ ، وَالخُلدَ بِشِمالِهِ ، ويوضَعُ عَلى‏ رَأسِهِ السَّكينَةُ ، ويُنشَرُ عَلى‏ أبَوَيهِ حُلَّتانِ‏۱ لا يُقَوَّمُ لَهُمَا الدُّنيا أضعافاً ، فَيَقولانِ: لِأَيِّ شَي‏ءٍ كُسينا هذِهِ ولَم يَبلُغهُ أعمالُنا؟ فَيَقولُ: هذا بِأَخذِ وَلَدِكُمَا القُرآنَ .۲

۹۳۶.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن عَلَّمَهُ [أي عَلَّمَ وَلَدَهُ‏] القُرآنَ ، دُعِيَ بِالأَبَوَينِ فَيُكسَيانِ حُلَّتَينِ يُضي‏ءُ مِن نورِهِما وُجوهُ أهلِ الجَنَّةِ .۳

۹۳۷.مجمع البيان عن رجاء بن حياة : كُنّا يَوماً أنَا وأبي عِندَ مُعاذِ بنِ جَبَلٍ ، فَقالَ: مَن هذا يا حَياةُ؟ فَقالَ: هذَا ابني رَجاءُ ، فَقالَ مُعاذٌ: هَل عَلَّمتَهُ القُرآنَ؟ قالَ: لا ، قالَ: فَعَلِّمهُ القُرآنَ ؛ فَإِنّي سَمِعتُ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله يَقولُ: «ما مِن رَجُلٍ عَلَّمَ وَلَدَهُ القُرآنَ إلّا تُوِّجَ أبواهُ يَومَ القِيامَةِ بِتاجِ المُلكِ ، وكُسِيا حُلَّتَينِ لَم يَرَ النّاسُ مِثلَهُما » . ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلى‏ كَتِفي ، فَقالَ : يا بُنَيَّ ، إذَا استَطَعتَ أن تَكسُوَ أبَوَيكَ يَومَ القِيامَةِ حُلَّتَينِ فَافعَل.۴

1.في المصدر: «خلّتان»، والتصويب من كنز العمّال .

2.المعجم الكبير : ج ۸ ص ۲۹۱ ح ۸۱۱۹ ، حلية الأولياء : ج ۵ ص ۱۰۷ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۵۲ ح ۲۴۷۶ .

3.الكافي : ج ۶ ص ۴۹ ح ۱ عن الفضل ابن أبي قرّة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۳۰۴ ح ۷۴ .

4.مجمع البيان : ج ۱ ص ۷۵ ؛ تاريخ دمشق : ج ۱۸ ص ۹۹ ح ۴۲۰۱ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۴۰ ح ۲۴۲۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7543
صفحه از 442
پرینت  ارسال به