الاعتقادات وأفحشها - تعالى وتقدّس كبریاؤه عمّا یقوله الظالمون المتجاسرون فی حقّه علوّا كبیراً.۱
البته، همانگونه که در بحث از اشاعره دیدیم، آنان حُسن و قُبح را ذاتی نمیدانند تا به صدور قبیح از خدا معتقد باشند. آنان معتقدند ذات فعل، حُسن و قُبحی ندارد و از این رو، خدا هر کاری بکند، کار قبیحی نخواهد بود. از اینرو، نظریهای که ملاصدرا آن را به اشاعره نسبت میدهد و آن را رد میکند طرفداری در میان اشاعره و دیگر گروههای فکری مسلمان، ندارد.
در موضعی دیگر، ملاصدرا مطلب خود را موافق با «قاعده حُسن و قُبح عقلی» میداند:
فاعلم إن الذین لم یأتهم نذیر فی إقامة الحجة علیهم وعدمها یوم القیامة أقسام: لأنهم، اما مستعدّون بحسب الفطرة لارتقاء طریق السعادة والخیر أم لا وعلى الأول: اما أن یكونوا مقصّرین فیما لا یدرك إلا بالشریعة لعدم استقلال العقل به وإما فیما سوى ذلك كمعرفة اللّه وتوحیده وعلمه وحكمته، فالأولان لا یقام علیهما حجة بخلاف القسم الثالث لأن أدلة العقل وأسباب الهدایة معه فی كل وقت. هذا بحسب ما اقتضاه الدلیل العقلی الموافق لما ذهب إلیه أهل الحق من قاعدة التحسین والتقبیح العقلیین.۲
البته، ملاصدرا در جاهای دیگر- همچون فلاسفه مشاء و اشراق - حُسن و قُبح را عقلی نمیداند. برای مثال، درجایی حُسن و قُبح را از مقبولات میداند و نه اولیات:
فأول ما یحدث فیها من رسوم المحسوسات التی هی معقولات بالقوة