سپس تفتازانی در پاسخ به این سؤال که میان دیدگاه اشاعره و غیر اشاعره چه تفاوتی وجود دارد، میگوید: به نظر ما اشاعره، امر و نهی، از موجبات و اسباب حُسن و قُبح است به این معنا که فعل چون به آن امر شده است پس حسن است و چون از آن نهی شده است، قبیح است، ولی در نزد مخالفان ما، امر و نهی، از مقتضیات حُسن و قُبح است به این معنا که فعل چون حَسن است به آن امر شده است و چون قبیح است از آن نهی شده است و در واقع، امر و نهی، از حُسن و قُبح سابق افعال کشف میکند.
الأمر والنهی عندنا من موجبات الحسن والقبح بمعنى أن الفعل أمر به فحسن ونهى عنه فقبح وعندهم من مقتضایته بمعنى أنه حسن فأمر به، أو قبح فنهى عنه، فالأمر والنهی إذا وردا كشفاً عن حُسن وقبح سابقین حاصلین للفعل.۱
بنابراین، از نگاه تفتازانی نزاع میان اشاعره با امامیه و معتزله در خصوص حُسن و قُبح، به اینجا برمیگردد که اشاعره حُسن و قُبح ذاتی و واقعی افعال، به معنای استحقاق مدح و ذم و کیفر و پاداش در نزد خدا را قبول ندارند و چنین استحقاقی را تنها معلول امر و نهی شارع میدانند. هرچند اشاعره میپذیرند که عُقلا فاعل برخی افعال را مستحق مدح و فاعل برخی افعال دیگر را مستحق ذم میدانند، ولی از این استحقاق مدح و ذم، نمیتوان استحقاق مدح و ذم در نزد خدا، یا ذاتی و واقعی بودن حُسن و قُبح را نتیجه گرفت و آن را به افعال خدا سرایت داد.
جمعبندی دیدگاه اشاعره
بر اساس توضیحات دانشمندان اشعری - از جوینی تا تفتازانی - در خصوص