اعتبار نخست حُسن و قُبح که عقلی است عبارتست از موافقت و مخالفت با غرض. این اعتبار نسبت به انسانهای مختلف و اغراض متفاوت آنها متفاوت است و از اینرو، حُسن و قُبح ذاتی نیست.
اعتبار دوم این است که حسن، به امر شارع به ثناء نسبت به فاعل فعل، برمیگردد که شامل واجب و مستحب میشود و قبیح، به امر شارع و به ذم فاعل فعل، برمیگردد که فعل حرام است. این اعتبار نیز قابل تغییر است و شارع میتواند نسبت به فعلی، در دو حالت، یا نسبت به دو نفر امر یا نهی کند. بنا بر اعتبار دوم هم حُسن و قُبح ذاتی نیست.
اعتبار سوم این است که حُسن به معنای فعلی است که فاعل میتواند آن را انجام دهد که شامل همه افعال خدا، از یک طرف، و واجب، مستحب، مباح و مکروه در افعال انسانها میشود.
دیدگاه فخر رازی: پذیرش حُسن و قُبح عقلی به معنای درک ملائمت و منافرت با طبع و صفت کمال و نقص و سود و زیان و مدح و ذمّ انسانها نسبت به افعال خود
فخر رازی (م ۶۰۶ق) در موضعی، دو معنای حُسن و قُبح را عقلی میداند. یکی ملائمت و منافرت با طبع و دیگری صفت کمال و نقص. او حُسن و قُبح مورد انکار را صفتی در فعل میداند که سبب مدح و ذم در دنیا و پاداش و کیفر در آخرت شود. این مدح و ذم و کیفر و پاداش تنها به حکم شرع است. او میگوید:
لا نزاع فى أنا نعرف بعقولنا كون بعض الأشیاء ملائما لطباعنا وبعضها منافراً لطباعناً. فان اللّذة وما یؤدى إلیها ملائم والألم وما یؤدى إلیه منافر ولا حاجة فى معرفة هذه الملائمة وهذه المنافرة الى الشرع وأیضا: نعلم بعقولنا: أن العلم صفة كمال والجهل صفة نقص وانما النزاع فى أن كون بعض الأفعال متعلق الذم فى الدنیا والعِقاب فى الآخرة وكون البعض