شهرستانی، نکات متعددی را در این عبارت بیان کرده است که برای درک دیدگاه اشاعره مفید است. این نکات به ترتیب، عبارتند از:
۱. انکار حُسن و قُبح عقلی.
۲. حُسن و قُبح عقلی به این معناست که عقلْ حُسن و قُبح را به عنوان تکلیف الهی درک کند. قید تکلیف که در عبارت جوینی نیز وجود داشت، برای خارج کردن حُسن و قُبحی است که ربطی به تکلیف الهی ندارد.۱
۳. حُسن و قُبح عقلی به معنای درک صفات نفسی و ذاتی است.
۴. دلیل عدم درک حُسن و قُبح توسط عقل، عدم وجود صفاتی واقعی در ذات فعل است.
۵. حُسن و قُبح ذاتی به معنای استحقاق ثواب و عِقاب الهی است.
۶. دلیل نکات بالا این است که گاه شارع فعلی را تحسین میکند و در عین حال، فعلی مساوی با آن در تمام صفات ذاتی را تقبیح میکند.
۷. نتیجه نکات بالا این است که حُسن و قُبح، به ثناء و مذمّت شارع بر میگردد و این مطلب، یعنی حُسن و قُبح شرعی و انکار حُسن و قُبح به معنای ملاکی برای داوری افعال خداوند.
۸. پس از تحسین و تقبیح افعال توسط خداوند، صفتی به ذات فعل اضافه نمیشود.
دیدگاه آمدی: پذیرش حُسن و قُبح عقلی به معنای درک موافقت و مخالفت با غَرض
آمدی (م۶۲۳ق) معنایی دیگر از حُسن و قُبح عقلی، غیر از ملائمت و منافرت با طبع، یعنی موافقت و مخالفت با غرض را میپذیرد. او پس از نقل دیدگاه معتزله، دیدگاه اشاعره را این چنین نقل میکند: