187
قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی

اینجا به همین مقدار بسنده می‌شود.

۲. روایات

پس از ذکر ادله عقلی و آیات قرآن، نیازی به ذکر روایات نیست؛ به‌ویژه این که اشاعره روایات شیعه را قبول ندارند، اما به جهت تکمیل بحث دو روایت از ۳۴ روایت کتاب کافی را ذکر می‌کنیم.

۲.‌۱. ابو عبداللّه الْعَاصِمِی عَنْ عَلِی بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِی بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ عَنْ ابی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ أَصْحَابُنَا وذُكِرَ الْعَقْلُ قَالَ فَقَالَ علیه السلام … إِنَّ اللّه خَلَقَ الْعَقْلَ فَقَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ وقَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ وعِزَّتِی وجَلَالِی مَا خَلَقْتُ شَیئاً أَحْسَنَ مِنْكَ أَوْ أَحَبَّ إِلَی مِنْكَ بِكَ آخُذُ وبِكَ أُعْطِی.۱

تمام راویان این روایت ثقه هستند و از این‌رو، علّامه مجلسی روایت را موثق دانسته است.۲ شاهد مثال بحث ما، جمله آخر حدیث است که می‌فرماید به‌واسطه عقل کیفر و پاداش می‌دهم. علّامه مجلسی می‌گوید:

… و‌فی قوله: بك‏ آخذ و‌بك أعطی، دلالة على أن المؤاخذة بالمعاصی و‌الإعطاء بالطاعة بالعقل و‌هو مناطهما.۳

توضیح این که بر اساس حُسن و قُبح عقلی، برخی واجبات را عقل درک می‌کند و نیز

1.. كلینى، الكافی، ج۱، ص ۲۷.

2.. علامه مجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۱، ص ۹۳.

3.. همان، ص ۹۴؛ نک: ملّاصالح مازندرانی، شرح أصول الكافی، ج۱، ص ۴۳۴.


قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی
186

علم به اقتضای عقل، آدمی را به پاکی رهنمون می‌سازد و استفاده نکردن از عقل سبب ارتکاب کارهای زشت می‌گردد که در رأس آن‌ها، کفر به خدا و نافرمانی از اوست.

۱.‌۶.(وَإِذا نادَیْتُم إِلی الصَّلاة اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً، ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لایَعْقِلُونَ)۱

این آیه، لازمه استفاده نکردن از عقل و گوش‌ندادن به راهنمایی و فرمان عقل، ترک عبادت خدا و حتی مسخره کردن آن را معرفی می‌کند. در نتیجه، استفاده از عقل و پیروی از راهنمایی آن سبب عبادت خدا خواهد بود. اگر عقل، خوبیِ عبادت خدا و ضرورت آن را درک نمی‌کرد، چگونه می‌توانست انسان را به آن رهنمون سازد؟ درست است که نوع عبادت را خداوند مشخص می‌کند، اما این عقل است که بر اساس درک حُسن و قُبح، اطاعت از انواع عباداتی را که دین مشخص کرده واجب می‌داند.

۱.۷.(…إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ * الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّه وَ لا یَنقُضُونَ المِیثاقَ)۲

این آیه، یکی از اوصاف صاحبان خِرَد را وفای به عهد الهی و پیمان‌ نشکستن می‌داند. بر اساس این آیه، عقل انسان می‌فهمد که باید به عهد و پیمان وفا کرد و ترک آن کاری ناپسند و مورد نکوهش است. از این‌رو، آیه شریفه در مقام مدح کسانی که از عقل خویش بهره می‌گیرند، آن‌ها را عمل‌کنندگان به عهد و پیمان معرفی می‌کند.

با دقّت در آیاتی که در مورد تعقل در قرآن ذکر شده است و برخی آیات دیگر، روشن خواهد شد که بسیاری از آن‌ها بر حُسن و قُبح عقلی دلالت می‌کنند.۳ در

1.. سورۀ مائدۀ، آیۀ ۵۸.

2.. سورۀ رعد، آیۀ ۲۰.

3.. برای نمونه، آیات شریفۀ (قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَیكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَیئاً وبِالْوالِدَینِ إِحْساناً ولا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وإِیاهُمْ ولا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وما بَطَنَ ولا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللّه إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۵۱)؛ (إِنَّ اللّه یأْمُرُ بِالْعَدْلِ والإحْسانِ) (سورۀ نحل، آیۀ ۹۰)؛ (أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمینَ كَالْمُجْرِمینَ * ما لَكُمْ كَیفَ تَحْكُمُون)‏ (سورۀ قلم، آیۀ ۳۵۔۳۶).

  • نام منبع :
    قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5136
صفحه از 207
پرینت  ارسال به