دلایل نقلی
با توجه به عقلی و بدیهی بودن حُسن و قُبح عقلی، نیازی به ذکر دلایل نقلی نیست، اما به جهت نشان دادن هماهنگی میان عقل و وحی، در اینجا چند آیه و روایت، به اختصار، مورد بحث قرار میگیرد.
۱. آیات قرآن
۱.۱.(هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ)۱
آیة اللّه جعفر سبحانی ضمن ذکر این آیه و سه آیه دیگر، معتقدند این آیات دلالت دارند بر این که اِحسان در این آیه و اموری چون فحشاء و منکر و بغی و معروف در آیات دیگر، قطعِ نظر از شرع برای انسانها قابل درک بوده و آیات، در مقام ارشاد به حکم عقل است. او میفرماید:
فهذه الآیات تعرب بوضوح أنّ هناك اموراً توصف بالاحسان والفحشاء والمنكر والبغی والمعروف قبل تعلّق امر الشارع بها أو نهیه عنها وأنّ الانسان یجد اتّصاف الأفعال بواحد من هذه العناوین من صمیم ذاته ولیست معرفة الانسان بهذا الاتّصاف موقوفاً على تعلّق حكم الشرع وإنّما دور الشرع هو إرشاد حكم العقل الذی یأمر بالحسن وینهی عن القبیح.۲
یکی دیگر از مفسران در تفسیر این آیه معتقد است که آیه بر یک حقیقت فطری دلالت دارد که همه مردم به آن اذعان دارند و آن این که احسان جز با احسان نباید پاسخ داده شود و این حقیقت در بالاترین صورتاش در بهشت تبلور پیدا کرده