الإیجاب ممنوع.۱
وی این مطلب را در بحث معجزه و نبوّت نیز ذکر کرده بود:
لأنّ المدعوّ لیس له أن یقول: إنّما یجب علی النظر فی معجزتك بعد أن أعرف أنّك صادق؛ بل النظر واجب علیه بحسب نفسالامر.۲
در نقد این اعتراض، باید گفت که ثبوت وجوب تا زمانی که در مقام اثبات به آن علم حاصل نشود، مفید نیست و به همین جهت باید در مقام اثبات راهی پیشنهاد بشود که دور پیش نیاید. به بیان دیگر، با تعدد ثبوت و اثبات نمیتوان دور را حل کرد و گفت دور زمانی است که اتحاد رتبی در کار باشد، ولی وجوب در مقام ثبوت است و ایجاب در مقام اثبات است.
دلیل هشتم: ترجیح بلامرجح
دلیل اوّل استرآبادی بر حُسن و قُبح ذاتی این است که اگر فعل خنثی باشد و بهحسب واقعْ هیچ ترجیحی در فعل نباشد، امر و یا نهی از آن ترجیح بلامرحج است؛ زیرا امر یعنی وجود فعل را بر عدم آن ترجیح دادن و نهی یعنی ترک فعل را بر وجودش برتری دادن. از سوی دیگر، ترجیح بلامرجح قبیح و باطل است:
أنّ الفعل لو لم یكن له رجحان وجودا أو عدما بحسب الواقع وفی نفسه، لكان الأمر به أو النهی عنه ترجیحا بلا مرجّح؛ لاقتضاء الأمر جعل الوجود راجحا على العدم، بل جعل فعل من الأفعال راجحاً على غیره من غیر مرجّح واقتضاء النهی جعل الترك راجحاً كذلك وجعل أحد