أعرف أنّك صادق؛ بل النظر واجب علیه بحسب نفسالامر.۱
مرحوم مظفّر در رد این اِشکال، میگوید: زمانی محکومیت پیامبران اتفاق نمیافتد که مخاطب، به وجوب توجه به معجزه علم داشته باشد و صرف ثبوت واقعی کفایت نمیکند. به بیان دیگر، باید در مقام اثبات، این وجوب ثابت باشد.
قد سبق أنّ ارتفاع الإفحام إنّما یكون بعلم المدعوّ بالوجوب لا بمجرّد ثبوته واقعاً.۲
این وجوب، اگر بخواهد با حُسن و قُبح شرعی اثبات شود که ممکن نیست، چون هنوز شرع اثبات نشده، بنابراین، با حُسن و قُبح عقلی ثابت خواهد شد که مطلوب ماست.
دلیل ششم: انتفاء فایده تکلیف
اگر حُسن و قُبح عقلی نبود، تکلیف بیفایده بود؛ زیرا خلف وعده و وعید قبیح نخواهد بود، همچنین عذاب کردن فرد مطیع و ثواب دادن فرد عاصی، قبحی نخواهد داشت. بدین سان، تکلیف بیفایده میشود. علّامه حلّی میگوید:
ولأنّه لولاه لجاز… الخلف فی وعده ووعیده والتّعذیب على الطاعة والإثابة على المعصیة، فینتفی فائدة التّكلیف.۳
قسمت اوّل عبارت بالا بیانگر این دلیل است که اگر حُسن و قُبح عقلی پذیرفته نشود، معاد، پاداش نیکوکاران و کیفر بدکاران اثبات نخواهد شد؛ زیرا ممکن است خداوند تمام قولهایی را که در مورد معاد داده، زیر پا بگذارد. این مطلب، دلیل