به تمام دورههای تاریخی را در خود جای داده است.
خانم نعما بروش متصدی ارشد بخش هنر و باستانشناسی اسلامی موزه اسرائیل است. او پس از راهنمایی خبرنگار بی بی سی به محرابی متعلق به دوران صفوی، گفت: محراب ما متعلق به قرن هفدهم، و کار اصفهان است. ما میدانیم که از قرن پانزدهم، ایران تزئین بناها و مقابر مذهبی را با موزائیک و کاشی لعابی آغاز کرد و این سبک در طول دورههای تیموری و صفوی در بخارا و سمرقند نیز بسیار رایج بود. ایران و هنر ایرانی بهویژه از قرن یازدهم تا سیزدهم، کانون اصلی هنر اسلامی به شمار میآید. ما آثار این دوره را سبک سلجوقی مینامیم و از این دوره بود که به عنوان مثال، فنون مهم کوزهگری مثل لعابکاری و میناکاری ابداع شد. درباره سازههای فلزی، میدانیم که طلاکوبی و نقرهکوبی ظروف فلزی از ایران آغاز شد و به مصر و سوریه راه یافت.۱
اما چگونه موزه اسرائیل به چنین گنجینه بینظیری از آثار تاریخی و باستانی ایران دست یافته است؟ خانم بروش در پاسخ به این پرسش میگوید:
اشیای مربوط به دوره اسلامی که از فرهنگهای همسایه در اینجا به نمایش گذاشته شدهاند، در واقع اکثراً توسط دو نفر به موزه اهدا شدهاند؛ یکی ایوب رب نو، ساکن ایران و فرانسه و دیگری یوحنا داوود که در ایران متولد شده بود و در لندن زندگی میکرد. ایوب رب نو یک گنجیاب بود و برای همین است که اکثر آثار دوره اسلامی ایران در اینجا توسط او اهدا شده؛ اما یوحنا داوود، یک پژوهشگر متون و ادبیات بود. او اشعاری منتشر کرده و در کار ترجمه آثار فارسی به انگلیسی هم دستی داشته. بیشتر کلکسیون داوود از متون تذهیب شده، قرآنهای نفیس و مینیاتورها تشکیل شده است.۲
موزه اسرائیل در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهداکننده این آثار منحصربهفرد تذهیب و مینیاتور، موافقت کرد تا آرشیوهای مربوط به یوحنای داوود