283
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

یا برخی آیات دیگر، بر این باور بودند که بهترین رهبران برای بشر، شیعیان هستند.

یکی از مهم‌ترین ایرادات این مقاله، استفاده از منابع، بدون نقد و بررسی آنهاست. نگارنده از منابعی مانند تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، تفسیر محمد عیاشی، القرائات احمد بن محمد سیاری و فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الأرباب بهره جسته است، ولی به‎هیچ‎وجه این منابع را بررسی نکرده و تنها به آن منابع رجوع داشته و احادیثی را از آن منابع برداشته و از همان احادیث، برای تشریح دیدگاه شیعه درباره تفسیر، کمک گرفته است. وی حتی به این نکته نپرداخته است که آیا نگارندگان این منابع، از نگاه شیعیان بعدی، اشخاصی مورد اعتماد هستند یا خیر؟ شایسته بود که نگارنده، منابع را نقد و بررسی می‎کرد و دیدگاه شیعیان دیگر را نیز درباره این منابع مطرح می‎ساخت و با دید منصفانه به مسئله می‎نگریست.

عضویت در مجله نقد و بررسی مطالعات شیعی

میخائیل براشر عضو هیئت مشورتی مجله نقد و بررسی مطالعات شیعی۱ است که توسط انتشارات بریل به چاپ می‌رسد. این مجله درباره خاور میانه و مطالعات اسلامی فعالیت می‌کند. ویراستاران اجرایی این مجله، آقای حسن انصاری و خانم زابینه اشمیتکه هستند. این مجله، به زبان انگلیسی و فرانسوی، منتشر می‌شود. آدرس اصلی تماس با این مجله، رایانامه ssr@ias.edu است.

مایر هاتینا

مایر (مئیر) هاتینا (هتینا)۲ یکی از شخصیت‌های اسلام‌پژوه در اسرائیل است. وی

1.. Shii Studies Review.

2.. Meir Hatina.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
282

خلط شده و تفسیر شیعه اسماعیلیه را از تفسیر شیعه دوازده امامی جدا نساخته و نتوانسته تحلیل کند که از نگاه شیعه اسماعیلیه قرآن کریم کاملاً رمزگونه است و همه شیعیان باور به رمزگونه بودن همه آیات قرآن کریم ندارند.

به باور براشر، علت اینکه بسیاری از مفسران شیعه بر روایات بطن قرآن کریم پافشاری می‌کنند، آن است که اگر از ظاهر برخی از آیات قرآن کریم برنمی‌آید که به امام علی علیه السلامو اهل‎بیت علیهم السلاماشاره دارند، در بطن آیات این اشاره وجود دارد و مفسر قرآن کریم باید این آیه‌های قرآن کریم را به تأویل ببرد.

از نگاه نویسنده مقاله، شیعیان بر این باورند که قرآن کریم اصول را آموزش می‌دهد و به آموزش جزئیات نمی‌پردازد. بر طبق همین منطق، آنان بر این عقیده هستند که برابر برخی از احادیثی -.که در منابع روایی وجود دارند  - بسیاری از آیات قرآن کریم به طور جزئی و گذرا به حقانیت شیعه، امام علی علیه السلامو اهل‎بیت علیهم السلاماشاره دارند؛ ولی این آیات مطلب را سربسته گذاشته‎اند و در این‎گونه موارد باید به احادیث رجوع کرد و توضیح آنها را دریافت نمود. وی بیان می‌دارد که مهم‌ترین اصل در تفسیر شیعیان، آن است که حق تفسیر قرآن کریم، به امام علی علیه السلامو اهل‎بیت علیهم السلاماختصاص دارد و کسانی که واقعاً می‌توانند معانی اصلی قرآن کریم را بفهمند، آنان هستند و دیگران چنین توانی ندارند. به طور طبیعی، از نگاه براشر، مسئله انحصار تفسیر قرآن کریم برای امام علی علیه السلامو اهل‎بیت علیهم السلامکه در اینجا به عنوان یکی از اصول تفسیر شیعه مطرح شده است، دوباره می‌خواهد همان ادعا را ثابت کند.

براشر در این مقاله، بیان می‌کند که تفسیر شیعه، ضدسنی است و ضدیت با اهل سنت، در تمام تفسیرهای شیعه وجود دارد. وی می‌گوید که بیشتر مفسران اولیه شیعه، با اشاره به آیه «کنتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّه وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکتَابِ لَکانَ خَیرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ»۱

1.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۱۰.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 979
صفحه از 334
پرینت  ارسال به