281
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

به نظر نگارنده آنان بر این باور بودند که در جمع‌آوری قرآن کریم، نگاهی سیاسی وجود داشته است.

مایر میخائیل براشر علت اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن کریم را اشاره مستقیم به شیعیان در قرآن کریم عنوان کرده و مستنداتی هم برای این برداشت عرضه داشته است. کتاب‌های تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام، تفسیر علی بن ابراهیم قمی، القرائات (التنزیل و التحریف) احمد بن محمد سیاری، تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی و تفسیر محمد بن مسعود عیاشی، مهم‌ترین منابعی هستند که نگارنده برای تبیین این مطلب، از آنها استفاده کرده است.

نویسنده مقاله، با استفاده از یک بررسی تاریخی در صدد آن است که نشان دهد دانشمندان شیعی در قرن چهارم قمری، یک مشی میانه را برگزیدند و مانند دانشمندان گذشته و مفسران اولیه، باور به تحریف قرآن کریم را آن‎قدرها صریح و روشن بیان نکرده‌اند؛ بلکه بر این باور بودند که قرآن کریم به صورتی که هست، درست است و چیزی بدان افزوده نشده است؛ ولی چیزی از آن کم شده است. سپس بیان می‌دارد که شیخ مفید و سید مرتضی علم‎الهدی، شیخ طوسی و شیخ طبرسی چنین عقیده‌ای را در کتاب‌های خود آورده‌اند که قرآن کریم ناقص است، ولی تحریف در آن راه نداشته و چیزی به آن افزوده نشده است. وی از کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الأرباب، نگاشته میرزاحسین نوری (۱۲۵۴۱۳۲۰ق) بهره فراوانی می‎برد. این کتاب، روایات بسیاری را مطرح کرده است که از آنها برداشت می‌شود که قرآن کریم تحریف شده است.

براشر در این مقاله آورده است که از نظر شیعه، قرآن کریم، دارای معانی پنهان است که مفسر باید آنها را رمزگشایی کند و سپس، به روایاتی اشاره می‌کند که از بطن قرآن کریم سخن گفته‌اند.

چنان‎که بیشتر مستشرقان وقتی از تفسیر شیعه سخن می‌گویند، فرقه‌های گوناگون را چندان از هم جدا نمی‌کنند، نگارنده این مقاله نیز در اینجا دچار این


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
280

مقالات

برخی از مهم‎ترین مقالات علمی مایر میخائیل براشر بدین قرارند:

۱. «قرائت‌های مختلف و افزوده‌های شیعه امامی به قرآن»: براشر در این مقاله، به قرائت‌های متفاوت قرآن و مطالبی که -  بنا بر دیدگاه خودش  - از سوی فرقه شیعه دوازده امامی به قرآن کریم افزوده شده است، می‌پردازد؛

۲. «تشیع و قرآن»: این مقاله برگرفته از رساله دکترای نویسنده و کتاب او با عنوان کتاب مقدس (قرآن) و تفاسیر در شیعه امامیه اولیه است که در جلد چهارم دایرةالمعارف قرآن، چاپ لایدن، منتشر شده است. علی شریفی این مقاله را در شماره هشتم مجله پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم (ص۱۴۹-۱۷۰) ترجمه و نقد کرده است. نگارنده در این مقاله به سه موضوع «نگرش شیعه به قرآن کریم»، «اصول و روش‌های تفسیر شیعه» و «معرفی مفسران شیعه و آثار آنان» پرداخته است. وی مقاله خود را با بیان این مطلب که شیعیان، ده درصد اهل سنت هستند، آغاز می‎کند؛ ولی اشاره می‎کند که در عین حال آنان دانشی قوی و گسترده دارند که مجموعه تفاسیر و جوامع حدیثی آنان را تشکیل می‌دهد. سپس به منشأ تفاوت شیعه و اهل سنت در تفسیر و فهم آیات قرآن کریم می‎پردازد و می‌گوید مهم‌ترین چیزی که شیعه را از اهل سنت جدا می‌کند، مسئله رهبری مشروع مسلمانان پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهاست.

براشر بر این باور است که تأکید اصلی تفاسیر شیعه در قرن‌های اولیه، آن است که قرآن کریم را به گونه‌ای تفسیر کنند تا بتوانند مشروعیت رهبری امام علی علیه السلامرا ثابت نمایند. وی برای اثبات این ادعای خویش، از اعتقاد به تحریف قرآن کریم در کتاب‌های تفسیری اولیه شیعه سخن می‎گوید و بیان می‎کند که این مفسران، بر این باورند که قرآن کریم تحریف شده است و خلفای سه‌گانه، چیزهایی را از قرآن کریم حذف کرده‌اند که به مشروعیت امام علی علیه السلامو جانشینی او اشاره داشته‌اند و حتی گاهی نامی از اهل‎بیت علیهم السلامدر قرآن برده شده بوده که توسط آنان حذف شده است.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1186
صفحه از 334
پرینت  ارسال به