239
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

الملحد به رد دیدگاه‌های ابن‎راوندی پرداخته و او را ملحد دانسته است. ابوالحسن اشعری (۲۶۰۳۳۰ ق) نیز در کتاب الفصول خود که به رد ملحدان اختصاص دارد، به شرح نظریات فلاسفه، طبیعیون و دهریون پرداخته و به دیدگاه‌های این دو شخصیت، اشاره‌هایی کرده است.

سارا استرومسا در مقاله‌ای با عنوان «سوء أدب المجادلة ابن‎راوندی: نقش رفتار بد در مناظره قرون وسطا»۱‌ کتاب سوء أدب المجادله ابن‎راوندی را بررسی کرده است. وی در این مقاله بر این باور است که زکریای رازی امکان سازش فلسفه با دین را نفی کرده و عقل را برتر از وحی شمرده است. به نظر وی همه انسان‌ها با یکدیگر برابرند و ادعای پیامبران مبنی بر برتری روحانی و عقلی بر دیگران بی‌دلیل است.۲

سارا استرومسا همچنین سخنرانی‌هایی درباره چیستی کلام اسلامی،۳ تفکرات ابن میمونی در عصر کنونی،۴‌ سنت اسلامی و یهودی۵‌ و نیز جایگاه عقل در اسلام در سده‌های هشتم تا سیزدهم میلادی (طرح اف. پی. هفت شورای پژوهش اروپایی با مدیریت زابینه اشمیتکه)۶‌ در دانشگاه آزاد برلین در سپتامبر ۲۰۱۱ داشته است.۷

1.. Stroumsa, "Ibn al-Rawandi's su' adab al-mujadala: the Role of Bad Manners in Medieval Disputations," in H. Lazarus-Yaffe et al., eds., The Majlis; Interreligious Encounters in Medieval Islam, (Studies in Arabic Language and Literature, Wiesbaden; Harassowitz, ۱۹۹۹), pp. ۶۰-۷۶.

2.. Stroumsa, The Beginnings of the Maimonidean Controversy in the East: Yosef Ibn Shimon's Silencing Epistle (Jerusalem: Ben Zvi Institute, ۱۹۹۹; Hebrew]) Freethinkers of Medieval Islam: Ibn al-Rawandi, Abu Bakr al-Razi, and Their Impact on Islamic Thought (Leiden: Brill, ۱۹۹۹); and Maimonides in his World: Portrait of a Mediterranean Thinker (Princeton Princeton University, ۲۰۱۰).

3.. Stroumsa, What is Islamic Theology?, Islamic Studies in Germany Conference, Cologne, ۱۳th /۱۴th July ۲۰۱۰.

4.. Stroumsa, Maimonides in Our Time-Melvyn Bragg and his guests discuss the work and influence of Maimonides ۱۷ Feb ۲۰۱۱.

5.. Stroumsa, Philosophy and theology in Arabic in the early Islamic middle-ages (۸th-۱۳th centuries C. E.).

6.. Stroumsa, Keynote speaker, Opening ceremony of the Research Unit "Intellectual History of the Islamicate World" Freie Universitat Berlin (Head: Prof.Sabine Scmidtke) September ۱۳th ۲۰۱۱.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
238

ضدشیعی نیز در این مدخل محسوس نیست.

اما از نکات منفی این مدخل آن است که اطلاعات بسیار اندک و ناقصی درباره شخصیت فردی و اجتماعی امام حسن عسکری علیه السلامارائه کرده است. علاوه بر آنکه پاره‌ای از اطلاعات نادرست تاریخی نیز در آن یافت می‌شود.

‌سارا استرومسا

خانم پروفسور ساره (سارا) استرومسا۱‌ از جمله شخصیت‌های فعال و برجسته در حوزه اسلام‌پژوهی در اسرائیل به شمار می‌رود.

وی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ معاون دانشگاه عبری اورشلیم و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس این دانشگاه بوده است. مهم‌ترین تخصص سارا استرومسا مطالعات اسلام‌شناسی از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی، یعنی دوران شکوفایی عقل‌گرایی در جهان اسلام است. وی همچنین در زمینه ادبیات عربی  یهودی و تاریخ اسلام در اندلس تدریس می‌کند. او به سبب آشنایی با ذخایر عقلی اعتزال و عقل‌گرایان مسلمان، توانست همکاری نزدیکی با زابینه اشمیتکه داشته باشد و با توجه به موقعیت وی در دانشگاه عبری اورشلیم، بسیاری از طرح‌های مطالعاتی اسرائیل با خانم زابینه اشمیتکه در حوزه شناسایی فکری و اعتقادی کشورهای اسلامی و با کمک مالی بنیادهای صهیونیستی عملی گردید. وی در سال ۲۰۱۳ توانست از بنیاد الکساندر ون هومبولدت کمک مالی فراوانی دریافت نماید.۲

یکی از طرح‌های مطالعاتی سارا استرومسا، بررسی دیدگاه‌های محمد زکریای رازی (۲۵۱۳۱۳ ق) و ابن‎راوندی (۲۱۵۲۹۸ق) است. این دو متفکر برای عقل در تدبیر امور و رسیدن به سعادت انسانی، وزنی بالاتر از روح و دستورهای شرع قائل بودند. ابن‎خیاط معتزلی، در کتابی با عنوان الإنتصار والرد علی ابن الراوندی

1.. Sarah Stroumsa

2.. www.fu-berlin.de/en/presse/informationen/fup/۲۰۱۳/fup_۱۳_۰۱۶/index.html.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1241
صفحه از 334
پرینت  ارسال به