تحقیقات علمی و توسعه برای مطالعه و تحقیق درباره ابنکمونه برخوردار شد.
نتیجه مطالعات و تحقیقات زابینه اشمیتکه با عنوان کتاب فیلسوف یهودی بغداد، ابنکمونه و آثار او در ضمن مجموعه مطالعات ایرانی اسلامی از سوی پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان به قلم زابینه اشمیتکه و رضا پورجوادی منتشر شد. اشمیتکه در نشستی با عنوان تأثیر اندیشههای ابنکمونه بر فلسفه پس از خود گفت:
ابنکمونه جزو فلاسفهای بود که در زمان حیات خودش به شهرت رسید و به غیر از مکاتبات عدیدهای که با فلاسفه متعدد به خصوص در شرق عالم اسلام داشت، دو کتاب دارد: یکی تلویحات و دیگری الجدید فی الحکمه.
وی در جریان چهل و دومین نشست مرکز پژوهشی میراث مکتوب که روز دوشنبه، ۸ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ شمسی در این مرکز برگزار شد، گفت:
در این دو اثر فلسفیاش که بسیار مهم بود و شرح تلویحات، در همان زمان خود مؤلف، ازآن نسخهبرداری شد و حتی در بغداد، تبریز، اصفهان و احتمالاً در نجف هم نسخه داشت که ظاهراً در همان زمان حیات یا بلافاصله بعد از آن، ابنکمونه معروف شد به شارح تلویحات و بنابراین تأثیر ابنکمونه از همان زمان حیاتش و بلافاصله بعد از این که فوت کرد، آغاز شده بود.
از میان فلاسفه همعصر ابنکمونه، دو نفر بودند که با ابنکمونه ارتباط نزدیک داشتند و تحت تاثیر او بودند. یکی از آنها شهرزوری بود و دیگر قطبالدین شیرازی. شهرزوری در کتاب الشجرة الالهیه که هم در ترکیه چاپ شده و هم در ایران، آقای نجفقلی حبیبی با یادداشتهای مبسوطی که نوشتند، نشان دادند که چقدر در این کتاب، شهرزوری از چند کتاب ابنکمونه استفاده کرده و دیگری قطبالدین شیرازی است که در دو کتابش، یکی شرح حکمت الاشراق و دیگر درّة التاج که به فارسی است، در هر دو از ابنکمونه متأثر شده و نقد کرده است. قطبالدین در مقدمه