رهبری جامعه را بر عهده خواهند داشت. وی مسائلی همچون باور به برتری امامان در دانش و شکل خاص دریافت آن، وجه تمایز امام با پیامبر، یکسان بودن اهلبیت علیهم السلام با پیامبر در فقه و حجیت گفتار و رفتار امام، برائت (تبری) از دشمنان امام به عنوان نقطه مقابل ولایت (تولی) که شامل همه دشمنان بهویژه بخش وسیعی از صحابه نیز میشود و تقسیم جامعه اسلامی به سه گروه مؤمن، مسلمان و کافر را از جمله مسائل مهم در باور شیعه میداند.
کولبرگ پس از بیان ماجرای مختار بن ابیعبید ثقفی و اندیشههای پیروان او؛ باور به قیام مسلحانه و نیابت مختار ثقفی از محمد بن حنفیه و همچنین باور آنان به امامت امام غایب، محمد بن حنفیه (اندیشه شیعیان امامیه در قرن سوم قمری درباره امام غایب) را تأثیرپذیرفته از همین ماجرا ذکر میکند. وی همچنین قدرت یافتن عباسیان را با هاشمیان و کیسانیه مرتبط میداند و با بیان موضوع جانشینی فرقه کیسانیه در سلسله عباسیان، به طرح موضوع جانشینی عباس بن عبدالمطلب در این دوره با توسعه مفهوم عنوان اهلبیت و اولویت ارث بردن عمو (عباس بن عبدالمطلب) از فرزند برادر (پیامبر اسلام) با پرچم مهدی اشاره میکند و زاویههای حرکت عباسیان را کانون بررسی قرار میدهد و بر این باور است که عباسیان بعدها مسیر اهل سنت را در پیش گرفتند.
کولبرگ با ذکر بیفایده بودن قیام زید، به بعضی اختلافهای زیدیه با امامیه میپردازد و درباره بعضی از قیامها و شخصیتها، با برجستهسازی و تأکید بر جنبه شیعی آنها، به توصیف اموری مانند قیام عبداللّه بن معاویه (جناحیه) بنا به یک احتمال، و باور به حلول خداوند در رهبرانش ("محمد بن عبداللّه نفس زکیه" و برادرش "ابراهیم"، "ابوالخطاب محرم اسرار امام صادق علیه السلام"، "صاحب فخ" و "ابوالسرایا") پرداخته است.
اتان کولبرگ به جریان مبارزاتی اسماعیلیه میپردازد و با ذکر توضیحاتی کوتاه درباره اسماعیلیه نخستین و مبارکیه، به تأثیرات آنان در شکلگیری قرامطه در بحرین