ازجمله احادیثی که بیان میکنند هیچ زنازادهای در کشتی حضرت نوح علیه السلامسوار نشد، بر خلاف حیوانات نجس که سوار شدند؛ و نیز احادیثی که میگویند برخی اقوام به سبب ارتباط با زنا، شیرینی محبت اهلبیت علیهم السلامرا نچشیدهاند.
وی در قسمت دوم این مقاله، به ذکر نمونههایی از احکام زنازاده در بابهای گوناگون، شامل: طهارت، نماز (جماعت)، ازدواج (گونههای ازدواج)، شیر خوردن از دایه (انتقال وراثتی صفات)، بردهداری و آزادی (فرزند نامشروع بردگان)، میراث، شهادات، قضاوت، قذف و دیه میپردازد. سپس در قسمت سوم مقاله، پارادوکسهای این اندیشه را بهویژه درباره راه تشخیص زنازاده و چگونگی آشکار شدن سرشت وی بررسی میکند.
اتان کولبرگ در قسمت چهارم این مقاله، به بررسی مواردی از احکام اختصاصی زنازاده و مواردی از تناقضات در این باره میپردازد و در فرجام این قسمت، با تمسک به بحثهای گذشته، اینگونه نتیجه میگیرد که دانشمندان شیعه امامیه، موضع مشخصی در این زمینه نداشتهاند و نتیجهگیری از این مبحث را با تمسک به سخن علامه محمد باقر مجلسی (واللّه أعلم) پایان میبخشد.
«برائت در دیدگاه شیعه»
اتان کولبرگ در مقاله «برائت در دیدگاه شیعه»۱ دیدگاهی جنجالی را درباره برائت مطرح میکند و پیشینه مفهوم برائت را به دوران جاهلیت بازمیگرداند و نمونههایی تاریخی از آن را در دوره نخستین درباره نامسلمانان نیز بیان مینماید. وی بر همین اساس، باور به این اندیشه را دارای سابقه جاهلیت معرفی میکند.
سپس در قسمت بعدی مقاله، به پیشینه کاربردی واژه برائت میپردازد و مینویسد که این واژه برای نخستین بار، در میان خوارج در پیکار با امام علی علیه السلامبه