احادیثی که اعتبار آنان، نامعلوم است، تکیه کرده است. امکان دارد اعطای لقب افتخاری «الصدوق» به وی در واکنش به چنین اعتراضهایی بوده باشد. نسلهای بعدی دانشمندان شیعه امامیه، به طور تقریبی در این دیدگاه که ابنبابویه، یکی از حامیان شیعه امامیه است، دارای اتفاق هستند. کار او امکان دارد در واقع، به عنوان نشانگر خطهای کلی نوشتههای تمام عیار شیعه امامیه در قرن یازدهم به شمار آید.
مقاله «المجلسی»
همچنین کولبرگ مقاله «المجلسی»۱ را در سال ۲۰۰۵ نگاشت و به معرفی شخصیت محمدباقر مجلسی اصفهانی (۱۰۳۷ ـ ۱۱۱۰ ق) پرداخت. در این مقاله، میخوانیم:
محمدباقر بن محمدتقی، سرآمد الهیون (دینپژوهان) پارسیزبان شیعه در اواخر عصر صفویه در خانوادهای دانشور و شهیر به دنیا آمد. وی پس از مرگ پدر در سال ۱۶۵۹ میلادی، برای مدتی امام جمعه اصفهان بود. شاه سلیمان صفوی در سال ۱۶۷۸ میلادی، وی را به عنوان شیخ الإسلام (بالاترین رتبه مقام رسمی دینی در منطقه) تعیین نمود و در زمان حکومت شاه سلطان حسین، آخرین حکمران صفوی (۱۶۹۴۱۷۲۲م)، به اوج قدرت رسید. وی در اصفهان، درگذشته است و در همان جا، به خاک سپرده شد.
زندگی مجلسی در توسعه و افزایش برتری مکتب و شیوخ شیعی، خلاصه و متمرکز شد. او از نفوذ خویش در فضای دربار جهت ترویج شعائر مکتب تشیع، طرد صوفیه و نامسلمانان و تشویق به طور غالب تأثیرگذار برای تغییر مذهب اهل سنت به شیعه اثناعشری بهره گرفته است.
وی برای دستیابی به معارف دینی جهت کسانی که در مجامع علمی (که