177
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

مقالات

۱. «بوزینه‌ها و خوک‌ها و تشبیه به آنها در اسلام»، مطالعات شرقی اسرائیل، شماره ۱۷، صفحه ۸۹ تا ۱۰۵ (۱۹۹۷م).۱

۲. «آخرالزمان و اقتدار در سنت اسلامی: ظهور دوازده رهبر»، مطالعات عربی، شماره ۱۸، صفحه ۱۱ تا ۴۲ (۱۹۹۷م)؛۲

۳. «الولد للفراش: در مورد مبارزه اسلامی با زنا»، مطالعات اسلامی، شماره ۷۸، صفحه ۵ تا ۲۶ (۱۹۹۳م)؛۳

۴. «تفسیر و حدیث: موردی از سبع مثانی در رویکردها نسبت به قرآن»، در: روش قرآن، ویرایش گرالد هوتینج و عبدالقادر شریف، صفحه ۱۴۱ تا ۱۵۶(۱۹۹۳م)؛۴

۵. «اقرأ بسم ربک...: نکاتی در تفسیر سوره علق»، مطالعات شرقی اسرائیل،‌ شماره ۱۳، صفحه ۲۱۳ تا ۲۳۰، (۱۹۹۳م)؛۵

۶. «قرآن و تفسیر: موردی از یادین»، مجله اشپیگل اسلام، شماره ۷۰، صفحه ۱۳۳ تا ۱۴۴ (۱۹۹۳م)؛۶

۷. «پیامبر پوشیده‎شده: تفسیر سوره‌های مزمل و مدثر»، مطالعات اسلامی و آفریقایی اورشلیم، شماره ۱۶ (۱۹۹۳م)؛۷

1.. Rubin, "Apes, pigs, and the Islamic identity", Israel Oriental Studies, ۱۷, ۱۹۹۷, pp. ۸۹-۱۰۵.

2.. Rubin, "Apocalypse and authority in Islamic tradition: the emergence ofthe twelve leaders", Al-Qantara: Revista de Estudios Arabes, ۱۸ i, ۱۹۹۷, pp. ۱۱-۴۲.

3.. Rubin, "Al-walad li-l-firash`: on the Islamic Campaign against Zina", Studia Islamica, ۷۸, ۱۹۹۳, pp. ۵-۲۶.

4.. Rubin, "Exegesis and Hadith: the Case of the Seven Mathani", in: Approaches to the Qur'an. Ed. Gerals R. Hawting & Abdul-Kader A. Shareef (London: Routledge, ۱۹۹۳, pp. ۱۴۱-۱۵۶.

5.. Rubin, "Iqra' bi-smi rabbika ...! Some Notes on the Interpretation of Surat al-'Alaq", Israel Oriental Studies, ۱۳, ۱۹۹۳, pp. ۲۱۳-۲۳۰.

6.. Rubin, "Quran and tafsir: the Case of 'an yadin'", Der Islam, ۷۰ i, ۱۹۹۳, pp. ۱۳۳-۱۴۴.

7.. Rubin, "The Shrouded Messenger: on the Interpretation of Al-Muzzammil and Al-Muddaththir", Jerusalem Studies in Arabic and Islam, ۱۶, ۱۹۹۳, pp. ۹۶-۱۰۷.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
176

تفسیر الجلالین اثر جلال‎الدین محلی و جلال‎الدین السیوطی. وی همچنین میان آیات قرآن و برخی متون تورات و انجیل مقایسه‌هایی انجام داده است.۱

روبین در ترجمه خود، برخی الفاظ را به همان شکل اصلی خود استفاده کرده است؛ مانند «الحنفیه» و «الحج»، درحالی‎که بعضی الفاظ را با معانی‎ای غیر از معنای اصلی ترجمه نموده، مانند کلمه اسلام که آن را با واژگان اعتراف و یا تسلیم شدن آورده است؛ درحالی‎که مترجمان دیگر، اسلام را به همین شکل اصلی در ترجمه خود می‎آورند. همچنین وی کلمه جهاد را با جنگ هم‌معنا آورده کرده است. اسامی پیامبران را نیز آن‎گونه آورده که در زبان عبری استفاده می‌شود؛ مثلاً ابراهیم را به شکل اوراهام، و موسی را به صورت موشه استفاده کرده است.۲

از نگاه عاشقان

مهم‌ترین‌ اثر اوری روبین در زمینه سیره نبوی، کتابی است با عنوان: از نگاه عاشقان: حیات پیامبر آن ‌گونه است که مسلمانان نخستین تصویر کرده‌اند.۳

مقایسه کتاب مقدس و قرآن

واپسین کتاب روبین مقایسه کتاب مقدس و قرآن: فرزندان اسرائیل و دیدگاه خاص تاریخی اسلام۴ نام دارد که دانشگاه آکسفورد لندن آن را در سال ۲۰۰۴ چاپ و منتشر کرد.۵

1.. همان، ص۲۱۴ـ۲۱۵.

2.. همان، ص۲۱۵.

3.. Rubin, The Eye of the Beholder: the Life of Muhammad as Viewed by the Early Muslims (a Textual Analysis), The Darwin Press, Princeton, New Jersey, ۱۹۹۵, pp. ۲۸۹.

4.. The chil: Between Bible and Quran dren of Israel and the Islamic Historical Self Image.

5.. صلاح بهنسی، «انقلاب اسلامی و مسئلۀ فلسطین: شرق‌شناسی اسرائیلی، خصوصیات و اهداف»، ص۲۲۴.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1198
صفحه از 334
پرینت  ارسال به