151
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

کوشیده است تا حقانیت و درستی مذهب شیعه امامیه را ثابت کند.

«متون مقدس معتبر در نزد شیعیان نخستین»

کولبرگ مقاله «متون مقدس معتبر در نزد شیعیان نخستین»۱ را را در سه بخش نگاشته است. وی مقاله خود را با این پیش‌فرض آغاز کرده است که قرآن کریم برای همه مسلمانان جهان ارزش فراوانی دارد؛ ولی شیعیان امامیه نگاهی ویژه‌ به این کتاب مقدس دارند؛ زیرا در قرآن کریم، به اصول اساسی شیعه امامیه تصریح نشده است. آن‎گاه به دیدگاه دانشمندان شیعه امامیه به‎ویژه در قرن سوم و چهارم قمری پرداخته و بیان داشته است که آنان، جامعه پس از پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهرا به تحریف قرآن کریم متهم کرده‌اند؛ همچنان‎که در اعتبار مصحف عثمانی تردید دارند. به همین سبب، کولبرگ به تناقض‌نمایی احادیثی که در آنها گاه نسخه عثمانی از سوی امام معصوم علیه السلامبه رسمیت شناخته شده و گاه خلافش گفته شده است و نیز به دیدگاه شیخ مفید درباره اصل بحث پرداخته است.

اتان کولبرگ در بخش دوم، با توجه به اینکه شیعیان امامیه به ذکر اصول خود در قرآن کریم معتقدند و نیز با توجه به دیگر متون مقدس (متن‌هایی که به اهل‎بیت علیهم السلام اختصاص دارند و متن‌هایی که پیش‌تر بر پیامبران الهی فرو فرستاده شده‌اند)، بخشی از آنها را - مانند جفر، جامعه و مصحف فاطمه زهرا علیها السلام - توصیف و تشریح می‌کند و دیدگاه‌های شیخ مفید بغدادی را تحلیل و بررسی می‎نماید.

وی در بخش سوم این مقاله، درباره غیبت امام زمان علیه السلامو نیز چگونگی ارتباط مردم با آن حضرت، به‎ویژه توقیع‌های نقل‎شده و همچنین بعضی احادیثی که دربردارنده عبارت‌هایی ویژه - مانند بامر جدید و کتاب جدید - هستند، سخن گفته، تحلیل و بررسی می‎کند.

1.. Authoritative Scripturs in Early Imami Shiism (۱۹۹۳).


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
150

کیفیت نگارش و دیگر اطلاعات جانبی بیان داشته است. او همچنین اقوال گوناگون و مختلفی را از دانشمندان شیعه امامیه ارزیابی و نقد کرده است. این مقاله را محمدکاظم رحمتی به زبان فارسی ترجمه کرده است.

«علی بن موسی بن طاووس و مجادله وی در برابر اهل سنت»

کولبرگ در مقاله «علی بن موسی بن طاووس و مجادله وی در برابر اهل سنت»۱ و در دو بخش کلی، شخصیت رضی‎الدین علی بن موسی بن طاووس حلی (۵۸۹۶۶۴ق) را به عنوان دانشمندی کلامی در برابر اهل سنت معرفی کرده و این کار را از طریق سه کتاب سعد السعود، الطرائف و کشف المحجه انجام داده است.

وی در ابتدا و پایان مقاله، به قدرت و احاطه علمی علی بن موسی بن طاووس حلّی و روش‌های پژوهش وی و نیز تفاوت مخاطب این سه کتاب اشاره داشته است. او در کتاب سعد السعود، رویارویی ابن‎طاووس را با ابوعلی جبایی و همچنین نقد ملایم‌تر وی نسبت به زمخشری را بررسی می‎کند و ابن‎طاووس را شخصی منتقد حتی در برابر دانشمندانی چون شیخ محمد بن حسن طوسی معرفی می‌نماید.

وی درباره کتاب کشف المحجه با تحلیل مناظره‌های ابن‎طاووس با بعضی از دانشمندان اهل سنت در عصر خودش و همچنین دانشمندی زیدی‎مذهب، این‌گونه مناظره‌ها را واقعی، ولی همراه با امکان جانب‌دارانه بودن آنها معرفی کرده است و بر این ادعاست که احتمال دارد مناظرات ناموفقی هم وجود داشته‎اند که ابن‎طاووس آنها را ذکر نکرده است.

همچنین نگارنده گزارشی توصیفی از کتاب الطرائف می‎دهد و می‌نویسد که ابن‎طاووس با کمک گرفتن از شخصیتی داستانی به نام عبدالمحمود -  که شخصی اهل ذمه و در جست‎وجوی حقیقت در میان مذهب‌های اسلامی بوده است  -

1.. Ali b. Musa ibn Tawus and his Polemic against Sunnism (۱۹۹۲).

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1156
صفحه از 334
پرینت  ارسال به