میگفت شیعه امامیه هرگز خود را رافضه ننامیده است و در ادامه، با بیان نمونههایی از روایات، تغییر تدریجی معنای واژه رافضه از یک عنوان نامناسب به عنوانی نیکو و تفسیر مطلوب از آن را اثبات میکند.
کولبرگ این رخداد را کاملاً طبیعی و در راستای توجیه معنای این واژه به وسیله دانشمندان شیعه امامیه میداند و در قسمت دیگری از مقاله، به صورت احتمال، اینگونه مطرح میکند که این باور (رافضه) در زمان قیام زید پدید آمده است و برایناساس احادیثی که اصطلاح رافضه در آنها بیان شده است و به امام باقر علیه السلامنسبت داده شدهاند، ساختگی و دروغاند.
«اصطلاح مُحَدَّث در شیعیان اثناعشری»
اتان کولبرگ مقاله «اصطلاح محدث در شیعیان اثناعشری»۱ را در سال ۱۹۷۹ میلادی، به نگارش در آورده است. این مقاله را مصطفی حقانی فضل در مقالهای با عنوان مُحَدَّث به زبان فارسی ترجمه کرده است.۲ همچنین سیدعلی هاشمی در مقالهای با عنوان «نقد اندیشه: شیوه ارتباط فرشتگان با ائمه علیهم السلام (تأملی بر مقاله محدث اتان کولبرگ)» مقاله کولبرگ را نقد و بررسی کرده است.۳
اتان کولبرگ در این مقاله علمی میگوید که گسترش احادیث مرتبط با علم، از لازمههای گسترش ادعای هدایتگری امامان معصوم بر پایه شایستهگیهای امام معصوم است. وی درباره شیوههای انتقال علم امامان معصوم - اعم از شفای، تراث، الهام (وحی) و کتاب - لب به سخن گشوده است. نگارنده مقاله بر این باور است که طریقه سوم - یعنی الهام (وحی) - در عین برتری نسبت به طریقههای دیگر،