111
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

وزارت آموزش عالى در عربستان سعودى نامه‌اى نوشت (عربستان تأمین مالى دانشگاه اردنى را بر عهده داشت). زمانى که نویورت به عَمّان بازگشت، رئیس دانشگاه اظهار تأسف کرد و گفت ما نمى‌توانیم هزینه‎هاى تدریست را تأمین کنیم. با اینکه نویورت هیچ آشنایى‌اى با ونزبرو نداشت، مسئولان دانشگاه تصور کرده بودند که وی آشنا و هم‌رأى اوست. نویورت روابط خوبى با امیر حسن (برادر شاه حسین) و عبدالعزیز دورى و دیگران داشت. به آنها شکایت کرد که این نسبت ناروا را به من داده‌اند. امیر حسن دخالت کرد و بنابراین نویورت چند سال دیگر نیز در اردن باقى ماند. سال‌ها بعد منصبى در آلمان به دست آورد و به کشور خود بازگشت. البته وی اردن را بیشتر ترجیح مى‌داد؛ ولى موقعیتى برایش پیش آمد و جوایزى در آلمان به وی دادند و در هر حال به آلمان بازگشت. سپس به دانشگاه آزاد برلین دعوت شد.

در سال ۱۹۹۱ به مؤسسه آلمانی تحقیقات شرقی۱ در شهر بیروت در کشور لبنان دعوت شد. این تنها مرکز آلمانى در خارج از آلمان در این حوزه مطالعاتى است. پس از پایان یافتن جنگ داخلى در لبنان، این مرکز را از نو راه‌اندازى کردند.۲

کتاب‌ها

آنگلیا نویورت دارای کتاب‌های پرشماری در حوزه اسلام‌شناسی و مطالعات اسلامی است که مهم‎ترین آنها کتاب بررسى‌هایى در باب ساخت و ترکیب سوره‌هاى مکى قرآن (برلین، ۱۹۸۱م) است. این معروف‌ترین کتاب آنگلیکا نویورت است که در ۴۴۳ صفحه به زبان آلمانى تألیف شده است. بیش از ده تن از معروف‌ترین اسلام‌شناسان و قرآن‌پژوهان غربى چون فان اِس، ینبل، جان ونزبرو و جان برتُن بر آن نقد و معرفى‌هایى نوشته‌اند. برخى از دیگر آثار آنگلیکا نویورت به

1.. المعهد الآلمانى للأبحاث الشرقیه.

2.. نویورت، «قرآن‌پژوهی در غرب»، ص ۲۳.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
110

میلادى، رساله دکتراى دیگرى (با عنوان رساله استادى) درباره ترکیب و ساختار ادبى سوره‌های مکى قرآن تدوین کرد.

شخصى به نام دیتریشى بر این رساله‌ها اشراف داشت. وى به میراث لاتینى و یونانى در اسلام علاقه‎مند بود. برخى از همکاران وی درباره جالینوس می‎نوشتند و درباره آنچه از جالینوس در نسخه‌هاى خطى عربى یافت شده و الآن اصل یونانى‎اش وجود ندارد، تحقیق و تألیف می‎کردند. او به پزشکى علاقه چندانی نداشت و بیشتر به مباحث الهیاتى گرایش داشت. ازاین‎رو مقاله‌اى از ارسطو را انتخاب کرد که درباره خدا بحث مى‌کند و تنها مقاله وى در این باب است. عبداللطیف بغدادى ناگزیر بود برخى از مفاهیم را به گونه‌اى تعبیر و تفسیر کند که با مفاهیم اسلامى سازگار باشند. ارسطو مشرک و بت‎پرست بود و سخنانش درباب خدا با عقاید اسلامى همخوان نبود. نتیجه این رساله، تحلیل این نکته بود که چگونه یک اثر شرک‌آمیز، رنگ و بوى توحیدى پیدا مى‌کند.

نویورت مطالعات قرآنى را در شهر قدس و مسجدالاقصى نزد یاسین الکبرى، از مشایخ مشهور آن زمان گذراند. به دلیل آلمانى بودن، به طور طبیعی، نگاه ویژه‎ای به یهودیان داشت. زمانى که ۲۰ ساله بود، همه آلمانى‌ها نسبت به یهودیان احساس گناه جمعى مى‌کردند. مى‌خواست با کسانى که به آنها ظلم شده است، آشنا شود. ازاین‎روی به بیت‎المقدس رفت. قرآن کریم و آثار غزالى را همراه با شیخ یاسین خواند. شیخ یاسین امام جماعت مسجدالاقصى بود. به طور طبیعی، مطالعات قرآنى در غرب در سطح پژوهش‌هاى مربوط به تورات و انجیل نبوده و نیست.

نویورت حدود شش سال در اردن در دانشگاه در زمینه فلسفه عربى تدریس کرد. زمانى در کنفرانسى قرآنى که در آلمان (گوتینگن) برگزار شده بود، شرکت کرد. در این کنفرانس آرای ونزبرو را نقد کرد. در میان حاضران، فردى حضور داشت که آلمانى را به‎خوبى نمى‎فهمید. وى تصور کرد که نویورت هوادار ونزبروست و به

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1333
صفحه از 334
پرینت  ارسال به