99
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

بَعْضُهُمْ لَا بَأْسَ إِذَا نَقَصْتَ أَوْ زِدْتَ أَوْ قَدَّمْتَ أَوْ أَخَّرْتَ وَ قَالَ هَؤُلَاءِ یأْتُونَ الْحَدِیثَ مُسْتَوِیاً کمَا یسْمَعُونَهُ وَ إِنَّا رُبَّمَا قَدَّمْنَا وَ أَخَّرْنَا وَ زِدْنَا وَ نَقَصْنَا فَقَالَ ذَلِک زُخْرُفُ الْقَوْلِ غُرُوراً إِذَا أَصَبْتَ الْمَعْنَی فَلَا بَأْسَ.۱

اما در روایاتی که واژه‏ها در معنای روایت تأثیر مستقیم دارند باید ضبط واژه به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت اصابه به معنا رخ نخواهد داد؛ مانند روایات قلب و عقل.

در روایت دیگری جواز نقل به معنا این‏چنین آمده است:

۰.قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَسْمَعُ الْحَدِیثَ مِنْک فَلَعَلِّی لَا أَرْوِیهِ کمَا سَمِعْتُهُ فَقَالَ إِذَا أَصَبْتَ الصُّلْبَ مِنْهُ فَلَا بَأْسَ إِنَّمَا هُوَ بِمَنْزِلَةِ تَعَالَ وَهَلُمَّ وَاقْعُدْ وَاجْلِسْ.۲

مجموعاً در نقل به معنا دو اتفاق می‏تواند رخ دهد یا به بیان دیگر در نقل به معنا دو انتظار وجود دارد: یکی نقل معنای کل حدیث شامل هسته و وابسته و دیگری نقل هسته اصلی بدون وابسته‏ها. چنانچه نظر اول را بپذیریم، یعنی ادعا کنیم تنها در صورتی روایت نقل به معنا شده پذیرفته می‏شود که معنای هسته و وابسته در روایت حفظ شود چنین ادعایی به معنای آن است که راوی باید به گونه‏ای مفهوم‏سازی انجام دهد که به معنای کلام امام اصابه کند. در این صورت می‏توان از مفهوم‏‏سازی راوی به مفهوم‏سازی امام دست یافت. به بیان دیگر با اعمال قواعد معناشناسی در روایتِ نقل‏ به ‏معناشده، به مفهوم‏سازی راوی دست خواهیم یافت و از آنجا که مفهوم‏سازی روای در روایات نقل به معنا نشان‏دهنده مفهوم‏سازی امام دانسته شده از این طریق به معنا دست یافته‏ایم. بنابراین معناشناسی روایت حجت خواهد بود. در صورت دوم یعنی

1.. عاملی، وسائل الشیعة، ج۲۷، ص۱۰۵؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۲، ص۱۶۳.

2.. عاملی، وسائل الشیعة، ج۲۷، ص۱۰۵.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
98

شکل شماره ۴: رابطه مفهوم‏سازی و نقل روایت با الفاظ

در این شکل هم معنا و هم الفاظ را گزارش‏‏دهنده اولیه یعنی معصوم می‏سازد؛ اما در شکل بعدی، ابتدا معنا و الفاظ از سوی گزارش‏‏دهنده اول ساخته می‏شود اما گزارش‏دهنده ثانویه خود را ملزم می‏داند که معنا را حفظ کند ولی به دلیل آنکه از حفظ کامل الفاظ ناتوان است الفاظی از خود و بر اساس مفهوم‏‏سازی خود از گزارش معصوم تنظیم می‏کند.

شکل شماره ۵: رابطه مفهوم‏سازی و نقل به معنا

بر اساس این تحلیل، در روایات نقل به معناشده ما دو مفهوم‏سازی خواهیم داشت: یکی مفهوم‏سازی معصوم از واقع و دیگری مفهوم‏‏سازی راوی از گزارش امام. حال چه رابطه‏ای میان این دو مفهوم‏سازی وجود دارد؟ اگر نتوان رابطه‏ای میان این دو مفهوم‏‏سازی ترسیم کرد، روایات نقل به معناشده دیگر از ارزش و حجیت برخوردار نخواهند بود؛ زیرا بنا بر اعتقاد شیعه روایات حتماً باید مستند به معصوم باشند تا از ارزش معرفت‏شناختی خاص در حد عصمت برخوردار باشند.

یکسان‏انگاری مفهوم‏سازی راوی و معصوم در روایات جواز نقل به معنا

آنچه در روایات نقل به معنا از سوی معصومین بر آن تأکید شده، حفظ مفهوم و معنای روایت بوده است. این تحفظ بر معنا خود اصلی زبانی است که در بحث نقل به معنا با عنوان اصابه به معنا از جانب امام بنیان گذاشته شده است:

۰.عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا أَصَبْتَ مَعْنَی حَدِیثِنَا فَأَعْرِبْ عَنْهُ بِمَا شِئْتَ وَ قَالَ

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2102
صفحه از 369
پرینت  ارسال به