شکل شماره ۴: رابطه مفهومسازی و نقل روایت با الفاظ
در این شکل هم معنا و هم الفاظ را گزارشدهنده اولیه یعنی معصوم میسازد؛ اما در شکل بعدی، ابتدا معنا و الفاظ از سوی گزارشدهنده اول ساخته میشود اما گزارشدهنده ثانویه خود را ملزم میداند که معنا را حفظ کند ولی به دلیل آنکه از حفظ کامل الفاظ ناتوان است الفاظی از خود و بر اساس مفهومسازی خود از گزارش معصوم تنظیم میکند.
شکل شماره ۵: رابطه مفهومسازی و نقل به معنا
بر اساس این تحلیل، در روایات نقل به معناشده ما دو مفهومسازی خواهیم داشت: یکی مفهومسازی معصوم از واقع و دیگری مفهومسازی راوی از گزارش امام. حال چه رابطهای میان این دو مفهومسازی وجود دارد؟ اگر نتوان رابطهای میان این دو مفهومسازی ترسیم کرد، روایات نقل به معناشده دیگر از ارزش و حجیت برخوردار نخواهند بود؛ زیرا بنا بر اعتقاد شیعه روایات حتماً باید مستند به معصوم باشند تا از ارزش معرفتشناختی خاص در حد عصمت برخوردار باشند.
یکسانانگاری مفهومسازی راوی و معصوم در روایات جواز نقل به معنا
آنچه در روایات نقل به معنا از سوی معصومین بر آن تأکید شده، حفظ مفهوم و معنای روایت بوده است. این تحفظ بر معنا خود اصلی زبانی است که در بحث نقل به معنا با عنوان اصابه به معنا از جانب امام بنیان گذاشته شده است:
۰.عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا أَصَبْتَ مَعْنَی حَدِیثِنَا فَأَعْرِبْ عَنْهُ بِمَا شِئْتَ وَ قَالَ