میشوند. بنابراین باید در همان ساحت با شناخت عامل تعارض و برطرف کردن آن به حل تعارض پرداخت؛ اما عواملی را که در ساحت معناشناسی سبب تعارض روایات میگردند، میتوان به عوامل زیر تقسیم کرد (البته این دستهبندی حصر عقلی نیست و امکان دارد بتوان عوامل دیگری را نیز بر اساس استقرا یافت):
۱. برداشت نادرست از روایت: برداشت نادرست از روایت مربوط به ساحت معناشناسی نمیشود؛ زیرا در معناشناسی ما با نص روایات سروکار خواهیم داشت و برداشت از روایت ملاک نخواهد بود. مگر اینکه مراد از این برداشت همان نقل به معنا باشد که در عنوان نقل به معنا بحث آن خواهد آمد؛
۲. نقل به معنا: نقل به معنا نیز از اسباب تعارض معنا نیست؛ زیرا در نقل به معنا اصل اصابه معناست که بحث مفصل آن خواهد آمد؛
۳. احکام ثانویه و حکومتی؛
۴. رعایت شرایط مخاطبان روایت از سوی معصوم؛
۵. اختلاف حوادث و شرایط زمانی و مکانی؛
۶. تقطیع حدیث؛
۷. تغییر حدیث با نسخ؛
۸. تشریع تدریجی؛
۹. تقیه.
از میان عوامل پیشگفته نقل به معنا، تقطیع حدیث، تقیه با معناشناسی مرتبط میشوند که به بررسی رابطه آنها با معناشناسی شناختی میپردازیم.