شکل شماره ۳: عملکرد مفسر در مفهومسازی
معناشناسی شناختی و مسئله تاریخمندی متون وحیانی
برخی نویسندگان جدید معتقدند متون وحیانی نیز مانند هر متن دیگری متأثر از فرهنگ زمانه خویش است؛۱ به این معنا که عناصری از فرهنگ زمانه در متون راه یافته که حقیقت و واقعیت خارجی ندارند، بلکه به دلیل مماشات با جامعه یا به هر دلیل دیگر در متن راه مییابند.
بنابراین باید فرهنگ زمانه متن شناخته شود و این موارد در فهم متن مورد توجه قرار گیرد. در اینکه متون دینی در قلمرو فرهنگ زمانه تولید میشوند نصر حامد ابوزید میگوید:
شاید اکنون وقت آن رسیده باشد که بگوییم متون دینی همان متون زبانی هستند و شأن آنها چون شأن سایر متون در قلمرو فرهنگ است.۲
وی در ادامه مینویسد:
اگر متون دینی متون بشری باشند، به حکم وابستگی آنها به زبان و فرهنگ در دوره تاریخی مشخص - یعنی دوره شکلگیری و به وجود آمدن آنها -