71
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

شکل شماره ۳: عملکرد مفسر در مفهوم‏سازی

معناشناسی شناختی و مسئله تاریخ‌مندی متون وحیانی

برخی نویسندگان جدید معتقدند متون وحیانی نیز مانند هر متن دیگری متأثر از فرهنگ زمانه خویش است؛۱ به این معنا که عناصری از فرهنگ زمانه در متون راه یافته که حقیقت و واقعیت خارجی ندارند، بلکه به دلیل مماشات با جامعه یا به هر دلیل دیگر در متن راه می‏یابند.

بنابراین باید فرهنگ زمانه متن شناخته شود و این موارد در فهم متن مورد توجه قرار گیرد. در اینکه متون دینی در قلمرو فرهنگ زمانه تولید می‏شوند نصر حامد ابوزید می‏گوید:

شاید اکنون وقت آن رسیده باشد که بگوییم متون دینی همان متون زبانی هستند و شأن آنها چون شأن سایر متون در قلمرو فرهنگ است.۲

وی در ادامه می‏نویسد:

اگر متون دینی متون بشری باشند، به حکم وابستگی آنها به زبان و فرهنگ در دوره تاریخی مشخص - یعنی دوره شکل‌گیری و به وجود آمدن آنها -

1.. ر.ک: زمانی، مستشرقان و قرآن، ص۱۶۵.

2.. ابوزید، نقد الخطاب الدینی، ص۲۰۸.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
70

می‏کنیم که او حق ندارد چشم‏انداز خود را در فهم مفهوم‏سازی متکلم دخالت دهد؛ زیرا اگرچه متنی که مخاطب با آن روبه‏رو است برای مخاطب خود واقعیتی است که وی از آن گزارش می‏دهد در عین حال این متن مفهوم‏سازی گوینده است. اگر مخاطب قصد داشته باشد در مقام فهم، مراد جدی متکلم را به دست آورد باید مفهوم‏سازی او را کشف کند. البته در مقام بیان مخاطب نیز دارای چشم‏اندازی خواهد بود که مفهوم‏سازی مخاطب در مقام تکلم را تشکیل می‏دهد. بدین‏ترتیب فرایند گزارش از واقع و سپس گزارش مخاطب از مفهوم‏سازی متکلم اول به شکل زیر خواهد بود.

شکل شماره ۲: رابطه واقعیت با مفهوم‏سازی متکلم و مخاطب

براین‏اساس کسی که دارای پیش‏فرض‏های ذهنی است، نباید در فهم متن گوینده پیش‏فرض‏های خود را وارد سازد بلکه تنها و تنها باید تلاش کند که مفهوم‏سازی گوینده را کشف نماید. البته در مقام اخبار از واقعیت می‏تواند چشم‏انداز خود را داشته باشد اما در مقام فهم مراد جدی متکلم نباید مفهوم‏سازی و پیش‏فرض‏های خود را وارد کند؛ چراکه در این صورت چشم‏انداز خود را بیان داشته، نه چشم‏انداز گوینده را. بیان دیگر عبارت بالا این است که در مقام تفسیر و تعبیر از متن، مفسر نباید پیش‏فرض‏های ذهنی و علمی خود را دخالت دهد بلکه باید در صدد کشف چشم‏انداز گوینده باشد. البته باید تأکید کنیم که مقام کشف مقام ساخت معنا نیست و اصولاً مفهوم‏سازی صورت نمی‏گیرد.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1985
صفحه از 369
پرینت  ارسال به