69
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

معنا ایجاد می‏کند و سپس آن را با الفاظی بیان می‏دارد. در حقیقت مرحله بیان پس از مرحله معنا و ذهن است. ازاین‏رو الفاظ حامل معانی با این صفات هستند و بدین‏ترتیب می‏توان آن معانی را از دل الفاظ بیرون کشید.

همان‏گونه که متکلم در ارتباط با واقع از چشم‏اندازی برخوردار است و بر اساس آن مفهوم‏سازی می‏نماید، مخاطب نیز با دیدن یک متن و گزارش متکلم دارای یک مفهوم‏سازی خواهد شد؛ زیرا متن برای وی واقعی به شمار می‏رود که او با آن روبه‏رو گردیده است و برای گزارش از آن خود دارای مفهوم‏سازی خواهد بود؛ اما مخاطب حق ندارد مفهوم‏سازی خود از متن را همان مفهوم‏سازی گوینده قلمداد کند؛ زیرا در این صورت مفهوم‏سازی خود را بر مفهوم‏سازی متکلم تحمیل کرده است و این همان اصل مخاطب محوری در هرمنوتیک فلسفی است. بلکه مخاطب وظیفه دارد مفهوم‏سازی گوینده را کشف کند؛ به این معنا که باید آنچه را گوینده در ذهن داشته که بر اساس آن الفاظ و معانی را به شکل خاصی سامان داده است کشف کند و این همان کشف مراد جدی متکلم است. البته مراد جدی متکلم یا مفهوم‏سازی متکلم نیز با به‏کارگیری قواعد و اصول معناشناسی کشف می‏شود و نه با چهارچوب ذهنی مخاطب یا مفهوم‏سازی مخاطب از متن.

رابطه واقعیت مفهوم‏سازی متکلم و مخاطب را می‏توان در شکل زیر مشاهده کرد.

شکل شماره ۱: رابطه واقعیت با متکلم و مخاطب

به عبارت دیگر ما چشم‏انداز داشتن مخاطب را انکار نمی‏کنیم، اما تأکید


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
68

واقعیت نیست و واقع را تنها از دریچه‏ای که متکلم به آن می‏نگرد نشان می‏دهد.

گوهر اصلی زبان‏شناسی شناختی این ادعاست که زبان نقشه‏برداری مستقیم و بی‎واسطه از عالم واقع و موقعیت‏های گوناگون نیست، بلکه تعبیرهای زبانی بی‎واسطه، مفهوم‏سازی‏های بشری را از عالم واقع و موقعیت‏های گوناگون نشان می‏دهند.۱

یکی از دلایل نیاز به مفسر معصوم در تفسیر قرآن نیز همین حقیقت است؛ زیرا برای شناخت تمام واقعیت نیاز است که مفسر در ورای متن با واقعیت تماس داشته باشد. اطلاع از واقعیت –لوح محفوظ - در فهم متون وحیانی نهایت علم درباره این متون است؛ اما در صورت عدم اطلاع از واقعیت تنها متن قرآن را می‏توان از دریچه مفهوم‏سازی موجود در آیات بررسی کرد و از طریق آن به واقعیت نزدیک شد.

مفهوم‏سازی و مخاطب متن

آیا مفهوم‏سازی فقط در ذهن متکلم صورت می‏گیرد یا مفهوم‏سازی در متن نیز صورت می‏گیرد. اینکه معنا را مفهوم‏سازی دانستیم به ذهن انسان برمی‏گردد یا به کلام او؟ بر اساس اصل مفهوم‏سازی، انسان در ذهن خود از اطلاعاتی برخوردار است و در مقام بیان آن را مفهوم‏سازی می‏کند. در حقیقت این اصل به آن معناست که انسان در انتقال مفاهیمی که از متن دریافت کرده نیز مفهوم‏سازی می‏کند. بنابراین با توجه به اصول توضیح‏دهنده مفهوم‏سازی باید دید این اصول در ذهن جریان می‏یابند یا در کلام. برای مثال آیا معنایی که بر اساس اصل پویایی، متغیر و وابسته به چشم‏انداز متکلم است، در ذهن تغییر می‏کند یا در کلام و متن؟

باید بر این نکته تأکید کنیم که این اصول در حقیقت صفت معنا هستند، اما از این حیث که معنا امری ذهنی است. به عبارت دیگر، ذهن این تغییرات را در

1.. قائمی‎نیا، معناشناسی شناختی قرآن، ص۲۷.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1942
صفحه از 369
پرینت  ارسال به