لغوی است. شیخ انصاری حجیت قول لغوی را اجماع علما دانسته است:
۰.فاستدلوا علی اعتبار قول اللغویین باتفاق العلماء بل جمیع العقلاء علی الرجوع الیهم فی استعلام اللغات والاستشهاد بأقوالهم فی مقام الاحتجاج.۱
شیخ انصاری حتی از قول فاضل سبزواری نقل کرده که وی صحت مراجعه به مبرزین و متخصصین در هر فنی را اتفاق عقلای عالم میداند.۲ البته قول لغوی از باب اماره ظنی که از اصل اولی عدم حجیت ظن استثنا میشود، مورد قبول علمای اصول واقع گردیده و از قسمی شمرده میشود که برای تشخیص ظاهر به کار میرود. این موارد شامل تشخیص ظاهر لفظ مفرد، مرکب، صیغه و مانند آن میشود. شیخ انصاری حجیت این موارد را بدون حجیت قول لغوی در وضع معنایی برای لفظ و غیر آن ثابت نمیداند.۳ همچنین شیخ انصاری درباره قواعد زبان در ترکیبات چنین مینویسد:
۰.والمتبع فی الهیئات هی القواعد العربیة المستفادة من الاستقراء القطعی و اتفاق اهل العربیة او التبادر بضمیمة اصالة عدم القرینه فإنه قد یثبت به الوضع الاصلی الموجود فی الحقائق کما فی صیغة افعل او الجملة الشرطیة او الوصفیة.۴
اگرچه شیخ انصاری در حجیت قول لغوی شرایط شهادت (عدد و عدالت) را شرط میداند، اما این شرایط را تنها در اثبات حکم فقهی لازم دانسته است و رجوع به قول لغوی با عدم اجتماع شروط شهادت را در دو مورد میپذیرد: یکی در مواردی که استعمال لفظ یا ترکیبی در یک معنا از مسلمات اهل لغت باشد و