59
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

دیگری در موردی است که مربوط به تکلیف شرعی نباشد که در این موارد مسامحه صورت می‏گیرد.۱

در معناشناسی جدید، چنانچه معنای جمله را مستقل از گوینده و شنونده و شرایط حاکم بر آن در نظر بگیریم مدلول مطابقی به اصطلاح اصولیون رخ داده است؛ اما گاه گوینده با توجه به شرایط و موقعیت خود و شنونده و یا محیط، معانی دیگری در نظر می‏گیرد که این همان مدلول التزامی بالمعنی‏الاعم اصولیان است. آنچه معناشناسی شناختی بر آن تأکید دارد اصالتاً فرایندی است که در ساخت معنا رخ می‏دهد و نه در کشف آن. در رتبه ساخت معنا، گوینده با توجه به چشم‏انداز و اطلاعاتی که از آن برخوردار است و با پردازش ذهنی از اطلاعات، محیط و شرایط فیزیولوزیکی خود اقدام به پدید آوردن معانی در قالب ساختارها و قواعد زبانی می‏کند.

این شرایط در حقیقت همگانی‏های انسانی هستند که در همه انسان‏ها به صورت عمدتاً ناخودآگاه وجود دارند و با مطالعه و استخراج آنها می‏توان به آنچه سبب ظهور چنین معانی در قالب ساختار ویژه شده است، پی برد. بر اساس چنین ضوابطی می‏توان ادعا کرد که به پردازش‏های گوینده و اطلاعات زمینه آن دست یافته‏ایم و این همان مراد جدی است که همواره از انتقال معنا در قالب زبان - مفهوم‏سازی - درپی دستیابی به آن هستیم. استدلال به سیره عقلا در حجیت قول لغوی می‏تواند مبنای حجیت سایر دلالت‏های زبانی در معناشناسی شناختی نیز باشد؛ زیرا اولاً اصول و نظریات معناشناسی شناختی در واقع از ماهیت انسانی و ذهنی او سرچشمه می‏گیرند که میان تمامی انسان‏ها مشترک‏اند و همین ماهیت مشترک است که سبب مفاهمه میان انسان‏ها

1.. همان، ص۱۲۱.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
58

لغوی است. شیخ انصاری حجیت قول لغوی را اجماع علما دانسته است:

۰.فاستدلوا علی اعتبار قول اللغویین باتفاق العلماء بل جمیع العقلاء علی الرجوع الیهم فی استعلام اللغات والاستشهاد بأقوالهم فی مقام الاحتجاج.۱

شیخ انصاری حتی از قول فاضل سبزواری نقل کرده که وی صحت مراجعه به مبرزین و متخصصین در هر فنی را اتفاق عقلای عالم می‏داند.۲ البته قول لغوی از باب اماره ظنی که از اصل اولی عدم حجیت ظن استثنا می‏شود، مورد قبول علمای اصول واقع گردیده و از قسمی شمرده می‏شود که برای تشخیص ظاهر به کار می‏رود. این موارد شامل تشخیص ظاهر لفظ مفرد، مرکب، صیغه و مانند آن می‏شود. شیخ انصاری حجیت این موارد را بدون حجیت قول لغوی در وضع معنایی برای لفظ و غیر آن ثابت نمی‏داند.۳ همچنین شیخ انصاری درباره قواعد زبان در ترکیبات چنین می‏نویسد:

۰.والمتبع فی الهیئات هی القواعد العربیة المستفادة من الاستقراء القطعی و اتفاق اهل العربیة او التبادر بضمیمة اصالة عدم القرینه فإنه قد یثبت به الوضع الاصلی الموجود فی الحقائق کما فی صیغة افعل او الجملة الشرطیة او الوصفیة.۴

اگرچه شیخ انصاری در حجیت قول لغوی شرایط شهادت (عدد و عدالت) را شرط می‏داند، اما این شرایط را تنها در اثبات حکم فقهی لازم دانسته است و رجوع به قول لغوی با عدم اجتماع شروط شهادت را در دو مورد می‏پذیرد: یکی در مواردی که استعمال لفظ یا ترکیبی در یک معنا از مسلمات اهل لغت باشد و

1.. شیخ انصاری، فرائد الاصول، ج۱، ص۱۲۰.

2.. همان.

3.. همان، ص۱۱۹.

4.. شیخ انصاری، فرائد الاصول، ص۱۲۱.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2016
صفحه از 369
پرینت  ارسال به