55
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

که به دلیل وجود قواعد زبانی و عرفی، فرد آشنا با زبان عربی آن معنا را می‏فهمد.۱ شیخ مفید پس از تقسیم معانی آیات قرآن به ظاهر و باطن، ظاهر را چنین تعریف می‏کند:

۰.و الظاهر هو المطابق لخاص العبارة عنه تحقیقاً علی عادات أهل اللسان کقوله سبحانه إِنَّ اللَّهَ لا یظْلِمُ النَّاسَ شَیئاً وَ لکنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ فالعقلاء العارفون باللسان یفهمون من ظاهر هذا اللفظ المراد.۲

بنابراین از دیدگاه شیخ مفید فهم لغویانی که به معنای لفظ شناخت پیدا می‏کنند و آن را به عنوان مراد متکلم با ضوابط و اصول لغوی و زبانی می‏پذیرند ظهور شمرده می‏شود.

سید مرتضی نیز ظاهر را «ما امکن ان یعرف المراد به»۳ تعریف کرده است. نزدیک به همین تعریف از شیخ طوسی وجود دارد. شیخ طوسی حتی دلیل اینکه به ظاهر، ظاهر می‏گویند را ظهور مراد برای شنونده دانسته است:

۰.ما یظهر المراد به للسامع فمن حیث ظهر مراده وصف بانه ظاهر.۴

به رغم تعریف‏های گوناگون درباره ظاهر، می‏توان قید فهم مراد متکلم را از سوی مخاطب یکی از اساسی‏ترین مؤلفه‏های تعریف ظاهر در دیدگاه علمای شیعه دانست.۵ برخی از محققان وظیفه مفسر را نیز کشف مراد واقعی آیات دانسته‏اند.۶ از مولفه‏های دیگر در تعریف ظاهر وجود ملاک برای ضابطه‏مند

1.. حیدری، اصول تفسیر و تأویل (مقایسه‏ای روشمند بین آراء علامه طباطبائی و برجسته‏ترین مفسران)، ص۱۰۵.

2.. شیخ مفید، مختصر تذکرة اصول الفقه، ج۲، ص۱۶.

3.. سید مرتضی، الذریعة الی اصول الشریعة، ج۱، ص۳۹۲.

4.. شیخ طوسی، العدة، ص۱۵۴.

5.. ر.ک: حمود الاعرجی، مناهج المتکلمین فی فهم النص القرآنی، ص۱۰۶-۱۰۹.

6.. بابایی و عزیزی و روحانی نژاد، روش تفسیر قرآن، ص۱۶۵.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
54

وحیانی نظیر قرآن، تنها به مواردی دست خواهیم یافت که خداوند اراده کرده تا از سخنانش برای انسان کشف شود و هرگز این‏گونه نیست که دامنه علم و شناخت خدا برای بشر روشن خواهد شد. به بیان دیگر، تفاوت کاربست معناشناسی شناختی در متون وحیانی با متون بشری در این است که در متون بشری، افزون بر کشف مفهوم‏سازی صاحب متن، حوزه شناخت و علم او نیز تا حدودی شناسایی می‏گردد، ولی این امر درباره خداوند صادق نیست. زیرا متون عادی به دلیل وجود محدودیت‏های انسانی در حوزه شناختی محدود و مشترک میان انسان‏ها شکل می‏گیرند؛ چنان‏که متنی چون قرآن از مبدأ نامتناهی سرچشمه گرفته است؛ اما این تفاوت البته مانع کاربرد قواعد شناختی در متن قرآن هم نیست؛ زیرا خداوند متن قرآن را به زبان بشری و برای فهم بشر نازل کرده است.

در واقع واحدهای زبانی متن قرآن نشانه‏هایی از مراد جدی خدا را نشان می‏دهند. بنابراین می‏توان از قواعد فهم زبان بشر برای تحلیل نشانه‏های قرآنی سود جست. تفاوتی که در مفهوم‏سازی‏های خداوند و انسان‏ها وجود دارد در این نکته نهفته است که مفهوم‏سازی‏های الهی اختیاری است و از روی اراده و مشیت الهی و متناسب با انسانیت انسان صادر گردیده، اما مفهوم‏سازی‏های بشری در حقیقت ویژگی ذهن انسان و در موارد بسیاری غیرارادی است و می‏توان با بررسی موارد مختلف به ویژگی علم و ذهن بشر دست یافت. برای به‏کارگیری اصول معناشناسی شناختی در قرآن ابتدا باید این اصول معرفی شوند و کاربرد آنها در مقایسه با کلام مقدس بررسی شود.

معناشناسی شناختی و حجیت ظواهر آیات

قول مشهور در میان دانشمندان، فقیهان و مفسران شیعه درباره ظواهر آیات قرآن کریم حجیت ظواهر قرآن است. مراد از معنای ظاهری قرآن همان معنایی است

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1826
صفحه از 369
پرینت  ارسال به