ارتباط صبر با ایمان به حدی است که در برخی روایات از عناصر تشکیلدهنده ایمان به شمار آمده است.
۰.- أَلَا إِنَ الْإِیمَانَ بُنِی عَلَی أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَی الْیقِینِ وَالصَّبْرِ وَالْعَدْلِ وَالْجِهَاد.۱
فضایل و رذایل دیگری نیز در روایات با ایمان رابطه برقرار کردهاند که نشان میدهد اخلاق در حوزه ایمان از جایگاه ویژهای برخوردار است.
۰.- وَلَا إِیمَانَ کالْحَیاءِ وَالصَّبْرِ.۲
۰.- لَا إِیمَانَ کالْحَیاءِ وَ السَّخَاءِ.۳
۰.- أَدِّ الْأَمَانَةَ إِذَا اؤْتُمِنْتَ وَ لَا تَتَّهِمْ غَیرَک إِذَا ائْتَمَنْتَهُ فَإِنَّهُ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ.۴
۰.- وَلَا تَتَحَاسَدُوا، فَإِنَ الْحَسَدَ یأْکلُ الْإِیمَانَ کمَا تَأْکلُ النَّارُ الْحَطَبَ الْیابِسَ.۵
۰.- قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام مَا ثَبَاتُ الْإِیمَانِ قَالَ الْوَرَعُ قِیلَ فَمَا زَوَالُهُ قَالَ الطَّمَع.۶
حوزه انسانشناسی
در مسئله رابطه ایمان و انسان، روایات بیشترین رابطه را میان ایمان و قلب برقرار کردهاند و این ربط ازسنخ منبعیت قلب است. به بیان دیگر، قلب در روایات منبعی در نظر گرفته شده که ایمان را دربرمیگیرد. بدینترتیب طرحواره رابطه ایمان و قلب طرحواره ظرفیت است. روایات زیر این طرحواره را بهروشنی نشان میدهند.
۰.- وَقَالَ علیه السلام الْإِیمَانُ مَا کانَ فِی الْقَلْب.۷
1.. سید رضی، نهج البلاغه، ص۴۷۳؛ مجلسی، بحار الأنوار، ج۶۵، ص۲۸۸.
2.. سید رضی، نهج البلاغه، ص۴۸۸.
3.. لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ص۵۴۰.
4.. تمیمی آمدی، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۵۱.
5.. حمیری، قرب الإسناد، ص۲۹.
6.شیخ مفید، الإختصاص، ص۳۱.
7.. حرانی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و اله، ص۲۴۷.