آن نیست که در تمامی مصادیق ایمان این مؤلفهها حضور جدی دارند، بلکه در لایههای شبکه شعاعی ایمان ممکن است برخی از این مؤلفهها حضور داشته یا نداشته باشند. این ویژگیها در پیشنمونه در حقیقت نمایانگر نمونه اولیه هستند که ممکن است در لایههای دیگر معنایی برخی از ویژگیها یافت نشوند و یا ویژگیهای دیگری افزوده شوند که باید در نظریه شبکه شعاعی بررسی شوند.
عناصر مرتبط با قالب ایمان در روایات
در آیات قرآن عناصر دیگری وجود دارند که با عناصر سازنده ارتباط دارند و شبکه قالبی شک را تشکیل میدهند.
پیش از بررسی این موارد باید تأکید کنیم که بر اساس روایات، ایمان دارای درجات و مراتبی است که در هر مرتبه و درجه با یک حوزه ارتباط برقرار میکند. روایت زیر بر ذومرتبه بودن ایمان تصریح میکند:
۰.إِنَ الْإِیمَانَ حَالاتٌ وَدَرَجَاتٌ وَطَبَقَاتٌ وَمَنَازِلُ فَمِنْهُ التَّامُّ الْمُنْتَهَی تَمَامُهُ وَمِنْهُ النَّاقِصُ الْمُنْتَهَی نُقْصَانُهُ وَمِنْهُ الزَّائِدُ الرَّاجِحُ زِیادَتُه.۱
بدینترتیب هر مرحله از ایمان با عناصری مرتبط خواهد بود که میتوان آنها را لایههای معنایی ایمان در شبکه شعاعی دانست؛ اما برای شناخت حوزه شناختی مفهوم ایمان باید تمامی حوزههای مرتبط با آن را شناخت. این حوزهها در حقیقت حوزههایی را تشکیل میدهند که عناصر مرتبط در شبکه قالبی نماینده آنها هستند و میتوان آنها را در موارد زیر مشاهده کرد:
حوزه معرفت
یکی از حوزههایی که با مفهوم ایمان رابطه بسیار نزدیکی برقرار کرده، حوزه