341
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

عمل است. بر اساس این عنصر، مؤمن کسی است که حتماً از او عمل ایمانی سر می‏زند؛ اما این عمل ذومراتب خواهد بود. در روایت زیر به سازنده بودن عمل در مفهوم ایمان و ذومرتبه بودن ایمان تصریح شده است:

۰.عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:... الْإِیمَانُ عَمَلٌ کلُّهُ وَ الْقَوْلُ بَعْضُ ذَلِک الْعَمَلِ بِفَرْضٍ مِنَ اللَّهِ بَینَ فِی کتَابِهِ وَاضِحٍ نُورُهُ ثَابِتَةٍ حُجَّتُهُ یشْهَدُ لَهُ بِهِ الْکتَابُ وَیدْعُوهُ إِلَیهِ قَالَ قُلْتُ صِفْهُ لِی جُعِلْتُ فِدَاک حَتَّی أَفْهَمَهُ قَالَ الْإِیمَانُ حَالاتٌ وَدَرَجَاتٌ وَ طَبَقَاتٌ وَمَنَازِلُ فَمِنْهُ التَّامُّ الْمُنْتَهَی تَمَامُهُ وَمِنْهُ النَّاقِصُ الْبَینُ نُقْصَانُهُ وَمِنْهُ الرَّاجِحُ الزَّائِدُ رُجْحَانُه.‏۱

با توجه به اینکه مراتب ایمان باید با استفاده از نظریه شبکه شعاعی بررسی شود، تنها به بیان این نکته بسنده می‏کنیم که عمل حتی در ایمانی که در روایت فوق ایمان ناقص خوانده شده نیز وجود دارد؛ اما این عمل، کمترین حد را به خود اختصاص می‏دهد. به بیان دیگر اسلام زمانی ایمان خواهد بود که کمترین عمل را داشته باشد. به همین دلیل حداقل عمل در پیش‏نمونه ایمان قرار می‏گیرد. در روایت بالا به مؤلفه بودن قول در معنای ایمان هم اشاره شده و آن هم از عمل به شمار آمده است. بنابراین در پیش‏نمونه ایمان مؤلفه قول هم وارد است. روایت زیر نشان می‏دهد که قول نیز در پیش‏نمونه ایمان قرار دارد:

۰.عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِیهِ أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: إِنَ الْإِیمَانَ قَدْ یجُوزُ بِالْقَلْبِ دُونَ اللِّسَانِ؟ فَقَالَ لَهُ: إِنْ کانَ ذَلِک کمَا تَقُولُ فَقَدْ حَرُمَ عَلَینَا قِتَالُ الْمُشْرِکینَ؛ وَذَلِک أَنَّا لَا نَدْرِی - بِزَعْمِک - لَعَلَّ ضَمِیرَهُ الْإِیمَانُ فَهَذَا الْقَوْلُ نَقْضٌ لِامْتِحَانِ النَّبِی صلی الله علیه و اله مَنْ کانَ یجِیئُهُ یرِیدُ الْإِسْلَامَ، وَأَخْذِهِ إِیاهُ بِالْبَیعَةِ عَلَیهِ وَشُرُوطِهِ وَشِدَّةِ التَّأْکیدِ.۲

مؤلفه بودن تسلیم، عمل، قول، هدایت و قلب در پیش‏نمونه ایمان البته به معنای

1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۳۳-۳۴.

2.. حمیری، قرب الإسناد، ص۴۸.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
340

گسترش معنای آن در لایه‏های معنایی مختلف نشان داده شود.

عناصر سازنده ایمان در روایات

روایاتی که در آنها می توان درباره عناصر سازنده ایمان اطلاعاتی کسب کرد به به دو دسته تقسیم می‏شوند: دسته اول روایاتی را در بر می‏گیرند که در آنها به‏وضوح برخی عناصر سازنده ایمان بیان شده‏اند. در دسته دوم گرچه به عناصر سازنده اشاره شده، اما سازنده بودن آنها با ملاک‏های ارائه شده در نظریه شبکه قالب دانسته می‏شود. از جمله روایات دسته اول می‏توان حدیث زیر را نمونه آورد:

۰.عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَخْبِرْنِی عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِیمَانِ أَ هُمَا مُخْتَلِفَانِ فَقَالَ إِنَ الْإِیمَانَ یشَارِک الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا یشَارِک الْإِیمَانَ فَقُلْتُ فَصِفْهُمَا لِی فَقَالَ - الْإِسْلَامُ شَهَادَةُ أَنْ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَالتَّصْدِیقُ بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله بِهِ حُقِنَتِ الدِّمَاءُ وَعَلَیهِ جَرَتِ الْمَنَاکحُ وَالْمَوَارِیثُ وَعَلَی ظَاهِرِهِ جَمَاعَةُ النَّاسِ وَالْإِیمَانُ الْهُدَی وَمَا یثْبُتُ فِی الْقُلُوبِ مِنْ صِفَةِ الْإِسْلَامِ وَ مَا ظَهَرَ مِنَ الْعَمَلِ بِهِ وَالْإِیمَانُ أَرْفَعُ مِنَ الْإِسْلَامِ بِدَرَجَةٍ إِنَ الْإِیمَانَ یشَارِک الْإِسْلَامَ فِی الظَّاهِرِ وَالْإِسْلَامَ لَا یشَارِک الْإِیمَانَ فِی الْبَاطِنِ وَإِنِ اجْتَمَعَا فِی الْقَوْلِ وَالصِّفَةِ.۱

بر اساس این روایت، یکی از عناصر تشکیل‏دهنده ایمان، اسلام است. اسلام به معنای شهادت بر وحدانیت الهی و تصدیق پیامبر صلی الله علیه و اله نخستین عنصر سازنده مفهوم ایمان است. دومین عنصر سازنده ایمان ظاهر ساختن اسلام است. در حقیقت مراد از عنصر اسلام در ساختن مفهوم ایمان تسلیم واقعی است. عنصر دیگری که در روایت فوق به آن اشاره شده، هدایتی را در بر می‏گیرد که در قلب قرار گرفته باشد. به این ترتیب چنانچه هدایت وارد قلب نشده باشد، نمی‏توان آن را عنصر سازنده ایمان به شمار آورد. عنصر سوم ظهور

1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۵.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2053
صفحه از 369
پرینت  ارسال به