این فرایند از نشانههای طبیعی و فراطبیعی آغاز میشود و به معرفت حاصل از خردورزی میرسد۱ و از آنجا به حوزه ایمان راه مییابد.۲
نمونه دیگر فضاهای ذهنی در قرآن را میتوان در ارتباط مفاهیم وحی جستوجو کرد.
در قرآن «جبرئیل، روحالامین و روحالقدس» سه تعبیری شمرده میشوند که از آنها با عنوان مجرای وحی یاد میکنیم. در بیان برخی عالمان و تفاسیر، «روحالقدس و جبرئیل یکی دانسته شده»۳ و عدهای نیز «روحالقدس، جبرئیل و روحالامین» را یکی دانستهاند.۴
در تحلیل این تعابیر، سه فضای ذهنی قابل تصور است:
۱. احتمال اول این است که مجرای وحی تنها یکی باشد ولی هر یک از این تعابیر حاکی از تفاوت در چشمانداز گوینده باشد. این بحث نیز خود با تغییر چشمانداز به دو وجه قابل تصور است:
الف - اگر مجرا از جهت امنیت مورد توجه قرار گیرد از تعبیر «روحالامین» استفاده میشود و اگر از لحاظ «قدسیت» مورد نظر باشد از تعبیر «روح القدس» استفاده میشود و از تعبیر جبرئیل نیز زمانی استفاده میشود که رابط وحی دارای جایگاه ویژهای در مفهومسازی قرآن است؛
ب - امین بودن مجرا جایی مورد تأکید قرار میگیرد که کانال به قلب متصل است و در این موارد از تعبیر «روحالامین» استفاده میشود و طهارت و قدسیت زمانی در کانون توجه است که کانال به خدا مرتبط میگردد. در چنین