نگاشتهای خریدار، فروشنده، کالا و عوض نگاشتهایی هستند که برجسته میشوند و به حوزه شهادت انطباق مییابند؛ اما مواردی نظیر خیارات، فسخ و شروط ضمن عقد، نگاشتهاییاند که پنهان میشوند؛ مگر اینکه نگاشتهای فوق برای جامعهای که این استعاره برای آنان صورت گرفته، شناختهشده باشد یا استعاره به استعاره مرده تبدیل شده باشد.
در کشف استعاری نیز همواره باید به نگاشتهای عام یا همان نگاشتهای برجسته توجه کرد و انطباق دو قلمرو را بر اساس همان دسته از استعارهها رقم زد. آنچه در نهایت از انطباق نگاشتهای یک قلمروی حسی یا یک قلمروی شناخته شده بر قلمروی انتزاعی یا معنوی به دست میآید، شناخت دقیق قلمرو انتزاعی خواهد بود. برای شناخت کاربرد استعاره مفهومی در متون دینی این نظریه شناختی را در نمونههایی از روایات بررسی میکنیم.
استعارههای مربوط به امام حسین علیه السلام در روایات
یکی از حوزههایی که برای درک آن نیاز به برقراری استعاره است، مقامات معنوی است. درک معنویات به لحاظ غیرمادی بودن آنها به برقراری نگاشت با یک حوزه حسی نیاز دارد؛ بهویژه زمانی که امر معنوی به قدری بزرگ و وسیع باشد که بیان آن بهسادگی میسر نباشد. از جمله این موارد میتوان به روایاتی توجه کرد که درباره هدایت و نجاتبخشی حضرت سیدالشهدا علیه السلام صادر شدهاند:
۰.وَالَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً إِنَ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمَکتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عز و جل مِصْبَاحُ هُدًی وَسَفِینَةُ نَجَاة.۱
۰.الْحُسَینِ بْنِ عَلِی علیه السلام قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله وَ عِنْدَهُ أُبَی بْنُ کعْبٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله مَرْحَباً بِک یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یا زَینَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَقَالَ لَهُ