317
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

آخرین زیرحادثه را نشان می‏دهد. به دلیل اینکه گمراهی پس از واژه «کذلک» آمده، نشان می‏دهد شخص پس از شک، ارتیاب و اسراف، استحقاق گمراهی یافته است. آیه بعد نقش بدل از «مَن» در آیه قبل را به عهده دارد.۱ این آیه بیان می‏کند کسانی که مسرف و مریب هستند در حقیقت چه ویژگی‏هایی داشته‏اند. دو ویژگی در ادامه برای آنان بیان شده: مجادله و سخن بدون حجت و دلیل. در پی این زیرحادثه طبع قلب از سوی خداوند رخ می‏دهد. قلبی که متکبر و جبار نامیده شده است. بنابراین در این زنجیره علّی، نخستین عامل تکبر و زورگویی است که بر قلب عارض می‏گردد. تکبر قلب، زیرحادثه سخن بدون دلیل و مجادله را در پی داشته است و این سخنان خشم الهی را برمی‏انگیزد و آن عامل طبع قلب خواهد بود. طبع قلب نیز شک و ارتیاب را در پی خواهد داشت و معلول نهایی تمامی این فرایند علّی، گمراهی است. همان‏طور که در زنجیره علّی گفتیم، ارتباط عامل اول که قصد و نیت و یا در این آیه تکبر قلب است با تحقق معلول چنان قوی است که معمولاً این دو از هم جدا نمی‏شوند و مهم‏ترین مرحله نیز زیرحادثه ماقبل آخر است. به این ترتیب در معلول نهایی یعنی گمراهی تکبر قلب و شک دو عامل اساسی شمرده می‏شوند. به همین ترتیب چنانچه گمراهی را از زنجیره علیت حذف کنیم زیرحادثه نهایی شک خواهد بود و عامل اول که تکبر قلب باشد، عامل اساسی و زیرحادثه ماقبل آخر طبع قلب است. در نهایت باید به این نتیجه اعتراف کنیم که قرآن عامل روان‏شناختی (تکبر) را سرسلسله زنجیره علّی شک به شمار آورده است.

کشف استعاری

گزاره‏های متون دینی را می‏توان از جهت به‏کارگیری استعاره در انتقال معنا به دو

1.. طبرسی، مجمع‏البیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۸۱۴.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
316

را به حرکت در می‏آورد تا حادثه علّی به وجود آید. سپس زیرحوادثی وجود دارند که رابطه علّی با یکدیگر دارند. پس از آن زیرحادثه قبل از معلول شکل می‏گیرد و در نهایت زیر حادثه نهایی یا معلول رخ می‏دهد. در رایج‏ترین حالت در میان مراحل علّی پنجره توجه به سوی مرحله اول و مرحله نهایی باز می‏شود؛ زیرا اینکه چه کسی یک حادثه خاص را رقم می‏زند و آن حادثه چه بوده، همواره دو پرسش مهم هر حادثه‏ای را تشکیل می‏دهند. ارتباط قصد و نیت عامل حادثه با تحقق حادثه به قدری نیرومند است که این دو معمولاً از هم جدا دیده نمی‏شوند. در زنجیره علّی پس از عامل و معلول مهم‏ترین مرحله، مرحله پیش از مرحله نهایی است که علت مباشری معلول به شمار می‏رود.

نحوه استنباط معنایی از زنجیره علّی را می‏توان در آیه ۳۴ و ۳۵ سوره غافر مشاهده کرد:

(وَ لَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِى شَكٍّ مِّمَّا جَاءَكُم بِهِ حَتَّىٰ إِذَاهَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ ٱللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ * ٱلَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِى آٰيَاتِ ٱللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ وَ عِندَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ؛

پیش از این یوسف دلایل روشن برای شما آورد، ولی شما هم چنان در آنچه او برای شما آورده بود تردید داشتید؛ تا زمانی که از دنیا رفت، گفتید: هرگز خداوند بعد از او پیامبری مبعوث نخواهد کرد. این گونه خداوند هر اسراف‏کار تردیدکننده‏ای را گمراه می‏سازد * همان‏ها که در آیات خدا بی‏آنکه دلیلی برایشان آمده باشد به مجادله برمی‏خیزند؛ (این کارشان) خشم عظیمی نزد خداوند و نزد آنان که ایمان آورده‏اند به بار می‏آورد؛ این‏گونه خداوند بر دل هر متکبّر جبّاری مُهر می‏نهد).

در زنجیره علّی این آیات گمراهی الهی (يُضِلُّ ٱللَّهُ) معلول نهایی است و

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1995
صفحه از 369
پرینت  ارسال به