نمیشود؛ بلکه علیت تشکیکی و دارای مراتب است. برای مثال به علیتهای گوناگون در مثالهای قرآنی زیر توجه کنید:
(وَلَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُون؛۱
و اگر بمیرید یا کشته شوید، به سوی خدا محشور میشوید).
(وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْریرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ؛۲
کسی که مؤمنی را از روی خطا به قتل رساند، باید یک برده مؤمن را آزاد کند).
(فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخیهِ فَقَتَلَهُ؛۳
نفس سرکش، کمکم او را به کشتن برادرش ترغیب کرد؛ (سرانجام) او را کشت).
در این سه آیه مراتب گوناگونی از علیت نشان داده شده است. مثال اول تنها به حادثه علّی (کشته شدن) اشاره میکند و مثال دوم حادثهای را نشان میدهد که از یک عامل انسانی صادر شده اما این حادثه از روی اشتباه رخ داده است. در آیه سوم تأثیر نفس عامل و از روی اراده انجام دادن فعل نیز بیان شده است. در هر یک از آیات مزبور افزون بر حادثه، پنجره یا پنجرههای دیگری در کنار یک حادثه علّی گشوده شده تا توجه مخاطب را به آن جلب کند. بدینترتیب میتوان با بررسی آیات قرآن درباره زنجیره علّی به تصویری از مراحل مختلف مورد نیاز از زنجیره علّی دست یافت.
زنجیره علّی
هر حادثه علّی را زنجیرهای از مراحل و زیرحادثهها تشکیل میدهد. برای مثال ابتدا عامل اراده میکند تا کاری را انجام دهد. سپس عامل اعضایی از بدن خود