315
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

نمی‏شود؛ بلکه علیت تشکیکی و دارای مراتب است. برای مثال به علیت‏های گوناگون در مثال‏های قرآنی زیر توجه کنید:

(وَلَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُون؛۱

و اگر بمیرید یا کشته شوید، به سوی خدا محشور می‏شوید).

(وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْریرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ؛۲

کسی که مؤمنی را از روی خطا به قتل رساند، باید یک برده مؤمن را آزاد کند).

(فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخیهِ فَقَتَلَهُ؛۳

نفس سرکش، کم‏کم او را به کشتن برادرش ترغیب کرد؛ (سرانجام) او را کشت).

در این سه آیه مراتب گوناگونی از علیت نشان داده شده است. مثال اول تنها به حادثه علّی (کشته شدن) اشاره می‏کند و مثال دوم حادثه‏ای را نشان می‏دهد که از یک عامل انسانی صادر شده اما این حادثه از روی اشتباه رخ داده است. در آیه سوم تأثیر نفس عامل و از روی اراده انجام دادن فعل نیز بیان شده است. در هر یک از آیات مزبور افزون بر حادثه، پنجره یا پنجره‏های دیگری در کنار یک حادثه علّی گشوده شده تا توجه مخاطب را به آن جلب کند. بدین‏ترتیب می‏توان با بررسی آیات قرآن درباره زنجیره علّی به تصویری از مراحل مختلف مورد نیاز از زنجیره علّی دست یافت.

زنجیره علّی

هر حادثه علّی را زنجیره‏ای از مراحل و زیرحادثه‏ها تشکیل می‏دهد. برای مثال ابتدا عامل اراده می‏کند تا کاری را انجام دهد. سپس عامل اعضایی از بدن خود

1.. سوره آل‎عمران، آیه ۱۵۸.

2.. سوره نساء، آیه ۹۲.

3.. سوره مائده، آیه ۳۰.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
314

همین آیه با ساختار لفظی و معنایی دقیقاً مشابه در سوره قلم تکرار شده و تنها واژه «اثیم» به جای «مریب» آمده که نشان‏دهنده جانشینی مستقیم این دو واژه است:

(مَنَّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ أَثیمٍ؛۱

و بسیار مانع کار خیر، و متجاوز و گناهکار است).

جانشینی دو واژه «مریب و اثیم» بیانگر رابطه‏ای در معنای این دو واژه است که نوعی عمل خارجی ظالمانه در آن وجود دارد.

به این ترتیب شبکه شعاعی «ریب» در قرآن از یک تردید اعتقادی تا اتهام، انکار قلبی و عمل خارجی مبتنی بر آن شکل گرفته است و مؤلفه‏های معنایی گوناگون در لایه‏های معنایی «ریب» دیده می‏شود که به‏ترتیب به معنای پیش‏نمونه افزوده و یا از آن کاسته می‏شوند.

کشف ارتباطی

همان‏گونه که ساخت معنا در فضای ارتباطی شکل می‏گیرد و دائرةالمعارفی است، کشف معنا نیز در همین فضا رخ می‏نماید. ازاین‏رو می‏توان روابط سبب و مسببی، ظرف و مظروفی، تقدم و تأخر، توصیف، تبیین ابزار، تقابل و زمینه‏سازی را نام برد.

رابطه سبب و مسببی

همواره در رخداد پدیده‏ها زنجیره‏ای از عوامل وجود دارد که به صورت پیوسته پدیده را رقم می‏زنند؛ اما در مقام تعبیر هر متکلم به نقش برخی از این عوامل توجه بیشتری می‏کند و نقش برخی دیگر را کم‏رنگ نشان می‏دهد.

از دیدگاه زبان‏شناسان شناختی، علیت مقوله‏ای «همه یا هیچ» قلمداد

1.. سوره قلم، آیه ۱۲.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1739
صفحه از 369
پرینت  ارسال به