والإرابة الاتهام و إساءة الظن یقال: رابنی منه کذا إذا أوجب فیه الشک و أرابنی کذا إرابة إذا حملک علی اتهامه وسوء الظن به.۱
بیان علامه شاهدی بر افزوده شدن مؤلفه اتهامزنی بر معنای پیشنمونه ریب در این آیه است.
در گسترش بعدی اتهام به پیامبر صلی الله علیه و اله به صورت مرضی در قلب رسوخ میکند که اگرچه به زبان آورده نمیشود اما در قلب ریشه دوانده، از شخص جدا نخواهد شد. این مرحله جایگاه منافقان را نشان میدهد که عدم تسلیم و عدم ایمان قلبی با اتهام همراه شده است و در مواردی عمل خارجی نیز ضمیمه آن میشود. قرآن از این ریب با عناوین شدیدی همانند ظلم، سرکشی و مانعیت خیر و گناه یاد کرده است:
(أَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ یخافُونَ أَنْ یحیفَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ؛۲
آیا در دلهای آنان بیماری است، یا شک و تردید دارند، یا میترسند خدا و رسولش بر آنان ستم کنند؟! نه، بلکه آنها خودشان ستمگرند).
بر اساس این آیه کسانی که ارتیاب دارند به مرض قلب دچارند و خداوند آنان را ستمکار خوانده است. وجود عمل خارجی در معنای گسترش یافته «ریب» در برخی آیات قرآن انکارناپذیر است:
(مَنَّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ مُریبٍ؛۳
آن کسی که به شدّت مانع خیر و متجاوز و در شک و تردید است).