287
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

پیش‏نمونه، نمونه اولیه باشد.

حال این مطلب را در مطالعات موضوعی قرآن تطبیق می‏دهیم.

یکی از جنبه‏های نمابرداری متن، که در جهت کشف پیش‏نمونه به کار می‏رود، تکرار واژگانی است. تکرار واژگانی در واژگان بنیادین که اساس جهان‏بینی بر آن شالوده می‏شود، اهمیت بیشتری دارد. متن قرآن به عنوان نمای کلی از جهان‏بینی قرآنی به شمار می‏رود و هر واژه به مثابه عکسی عمل می‏کند که بخشی از حقایق را نشان می‏دهد. هر چه تکرار واژه بیشتر باشد، تکیه ماتن به همان اندازه بیشتر است و تکرار فراوان، نشان از اهمیت واژه در جهان‏بینی دارد. مقصود از اهمیت معناشناختی، اهمیت هستی‏شناختی نیست؛ بلکه مقصود این است که ماتن می‏خواهد این بعد بیشتر مورد توجه خواننده قرار گیرد. بنابراین ممکن است یک مورد از نظر هستی‏شناختی ارزش والایی داشته باشد، ولی ماتن آن را در متن خود منعکس نکند.

مثلاً کرسی و عرش از نظر هستی‏شناختی از جایگاه والایی برخوردارند؛ در حالی که کرسی یک بار و عرش ۲۰ بار در قرآن آمده است و مشتقات کفر ۵۲۴ بار در قرآن تکرار شده است؛ ماتن چیزی را بیشتر مطرح می‏کند که می‏خواهد مورد توجه شنونده باشد و قرآن نیز از این ویژگی برخوردار است. البته با افزودن این خصیصه که قرآن بنا دارد موضوعاتی را مطرح کند که با ایجاد جهان‏بینی قرآنی انسان را به سوی کمال و هدایت سیر دهد.

اهمیت این بحث زمانی بیشتر می‏شود که قصد داشته باشیم در مباحث مهم نمای جهان‏بینی را کشف کنیم. بعد فرابدنی انسان یکی از مفاهیم اساسی در ساحت انسانی قرآن است. این بعد را می‏توان با واژگان «نفس، روح، قلب، فؤاد، لبّ، نهیه، عقل توسم، فهم، فکر، فطنه، مشاعر، روح، نفس، وهم، صدر،


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
286

توسعه‏های معنایی.۱

این ملاک‏ها برای پیش‏نمونه در شبکه شعاعی ارائه شده‏اند و قابلیت دارند در مطالعات موضوعی نیز به کار گرفته شوند. ما با کمک گرفتن از مطالب دیگر معناشناسان در برخی از این اصول تغییرات جزئی ایجاد می‏کنیم.

الف - نمونه اولیه به عنوان پیش‏نمونه

در نمونه‏های غیرزبانی نخستین و راحت‏ترین ملاک برای تشکیل پیش‏نمونه، نمونه اولیه است. همین ملاک را می‏توان در مقوله‏بندی متون به کار گرفت؛ یعنی متن را به عنوان یک واقعیت خارجی و واژگان را عناصر آن برای مقوله‏‏بندی لحاظ کرد و دست به مقوله‏بندی زد.

وقتی زبان‏شناسان شناختی از مقوله‏بندی پیش‏نمونه‏ای «مقوله پرنده» سخن می‏گویند، معمولاً شکل‏گیری مقوله را با نمونه اولیه مرتبط می‏دانند. به اعتقاد آنان شکل‏گیری مقوله بر اساس نمونه اولیه است؛ همان نمونه‏ای که انسان در محیط جغرافیای خود بیشتر از دیگر پرندگان با آن برخورد می‏کند؛ البته با این ویژگی که نمونه اولیه را عضوی از این مقوله اجمالی می‏داند.

برای واضح شدن مطلب از مثالی استفاده می‏کنیم. ممکن است در یک محیط جغرافیایی حشرات پرنده مانند پشه، مگس، سنجاقک و ملخ، فراوانی داشته باشند و افراد آن جامعه هر روز با آن حشرات مواجه باشند؛ اما افراد جامعه این حشرات را هرگز در مقوله پرندگان قرار نمی‏دهند. پس برای اینکه یک شیء به عنوان نمونه اولیه در مقوله‏ای تلقی شود، علاوه بر فراوانی ارتکاز عرفی نیز لازم است. پس یکی از معیارهای پیش‏نمونگی این است که

1.. قائمی‎نیا، معناشناسی شناختی قرآن، ص۳۲۹.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1833
صفحه از 369
پرینت  ارسال به