گفتنی است که این ارتباط، تنها به انسان، خدا و علم اعطایی ختم نمیشود، بلکه نقش فرشتگان و شیوه انتقال معلومات نیز بر این ارتباط افزوده میشود.
ازدیاد، سعه و بسط
در آیاتی دیگر این ارتباط با تعابیر زیر بیان شده است:
- (فَتَعَالَى ٱللَّهُ ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّ وَ لَا تَعْجَلْ بِالْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُل رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا).۱
- (وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ٱللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ ٱلْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ ٱلْمَالِ قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِى ٱلْعِلْمِ وَٱلْجِسْمِ وَٱللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَٱللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ).۲
در این آیات رشد و زیادت علم نیز از خدا دانسته شده است. این احتمال هست که مراد از زیادت علم، توسعه در تصور ذهنی باشد. البته این احتمال ضعیف است و قرائن معناشناختی آن را تأیید نمیکنند. این گمانه در کنار افزایش علم انسان به آخرت که در بخش تحلیل معناشناختی علم بر اساس نقش فاعلی گذشت، قابلیت تحقیق مییابد.
آیه ۲۴۷ سوره بقره وجه ارزشی علم را در صدر آیه با تعبیر (ٱصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ) بیان میکند و در ذیل آیه این ارزش را تأکید میکند و میفرماید: (وَٱللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ). تعابیری چون، خداوند علم را برای شما بر میگزیند، خدا ملک خود را به هر کس بخواهد میدهد این نوع از علم را، ملک و برگزیده خدا میداند که ارزش والای آن را میرساند.