به هنگام ذکر الهی، صابر بر مصیبت، اقامهکننده نماز و انفاقگر. ۱
میتوان گفت اخبات دو مرحله دارد: در مرحله نخست اخبات فعل قلب شمرده میشود که از دو زمینه برخوردار است: زمینه اول به بُعد معرفتی آن بازمیگردد که تعبیر «اذا ذکر الله» بیانگر آن است و زمینه دوم به جنبه انفعالی برمیگردد. این دو بُعد در فرد مخبت بدون تروی است؛ به این بیان که در جمله شرطیه «إِذَا ذُکرَ الله وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، «ذکر الله» جمله شرط و «وجلت قلوبهم» جزا و بازبسته شرط است و هرگاه شرط محقق شود، جزا هم محقق میشود. در مفهومسازی این آیه اخبات از ذکر الهی آغاز میشود و انسان با حصول این معرفت تحت تأثیر قرار میگیرد و اطمینان و آرامش سابق را از دست میدهد؛ زیرا داشتههای خود را در مقابل نداشتههایش کافی نمیداند. ازاینرو دچار پریشانی شده، برای رهایی از هراسِ ماندن در این مرحله، از سکون به حرکت روی میآورد.
اگر فرض کنیم که ذکر الهی دارای درجات و مراحلی باشد، با هر ذکر، وَجَلی برای انسان پیش خواهد آمد. بنابراین اخبات یک مرحله ایستا نیست، بلکه پس از هر مرحله، مرحلهای جدید پیش میآید؛ یعنی با هر ذکر، وجلی خواهد بود و انسان بعد از وَجَل، یک مرحله آرامش مییابد و پس از آرامش بار دیگر با حصول ذکر، پریشانی ایجاد میشود. این سیر خط پایان ندارد.
باید توجه داشت که اخبات، دو بُعد دارد. بُعد نخست مرحلهای از ایمان است که بیش از مراحل پیش از اطمینان، دوام دارد و کمتر از عوامل دیگر تأثیر