ایمان عمق بیشتری مییابد؛ به این معنا که اگرچه قلب در مرحله اطمینان از اضطراب و تردید رهایی یافته، اما هنوز در معرض تهدیداتی قرار دارد؛ اما در مرحله اخبات دیگر این تهدیدات از بین رفته یا کمتر شده است؛ استقرار، استمرار، دوام و اطمینان بیشتری از مرحله قبل دارد؛ رذایل اخلاقی به راحتی بر آن اثر نمیگذارد و عوامل اجتماعی، محیطی و دشمن خارجی - مثل شیطان - نیز آن را تهدید نمیکند؛ زیرا هم قرارگاه محکمی دارد و هم دژ محکمی در اطراف آن است.
نمابرداری حوزهای
در نمابرداری حوزهای میتوان دو حوزه را تصور کرد. یکی حوزه تصوری پیش از متن است و دیگری حوزه تصوری درون متن.
حوزه تصوری پیش متنی
در مواردی واژه به گونهای است که در مواجهه با آن یک حوزه خاص شناختی به صورت ذهنی در ما وجود دارد و ما آن واژه را در همان حوزه تصور میکنیم.
برای نمونه زمانی که با واژهای از اعضای بدن چون دست مواجه میشویم، معنایش را در نسبت با یک حوزه شناختی میفهمیم که سایر اعضای بدن را در بر میگیرد. همچنین در کشف معنای مفهوم جمعه، از قبل نسبت به تمامی روزهای هفته آگاهی داریم یا اگر مفهومی چون اردیبهشت در عبارتی میآید، این واژه دارای حوزه شناختی یا ذهنی است که مصادیق آن دوازده ماه شمسی دیگر چون فروردین، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان و سایر ماههای شمسی است. از میان این نامها اردیبهشت خارج شده و در عبارت جای میگیرد. ازآنجاکه ما با ماههای شمسی آشنایی کامل داریم، بهسادگی مفهوم اردیبهشت را در عبارت درک میکنیم. حتی آن را با ویژگیهای دیگری چون اینکه چندمین