با استفاده از استعاره مفهومی میتوان تحقیق مرحوم مصطفوی را پذیرفت، البته باید یافتههای سایر لغتپژوهان را بر پژوهشهای ایشان افزود؛ به این بیان که اخبات یکی از مراحل عمیق ایمان است و حتی از اطمینان نیز عمیقتر است. اگر ایمان را خانه و محل ایمان را زمین محل ساخت خانه تصور کنیم، زمینی که در مرحله اخبات برای ایمان در نظر گرفته میشود از چند جهت اولویت دارد:
الف - این سرزمین در معرض حوادث است؛ به این بیان که قبل از اخبات ایمان قرارگاه محکمی ندارد. در قرارگاه ایمان امنیت حاکم است، اما خالی از تهدید نیست؛ چون قرارگاه در سرزمینی مرتفع است که احتمال لغزش وجود دارد و عوامل طبیعی نیز بر آن اثر میگذارد. به همین دلیل در خانهسازی، برای جلوگیری از تأثیرات طبیعی تلاش میشد به جای سرزمین بلند، از سرزمینهای کمارتفاع استفاده شود؛
ب - نوع زمین قرارگاه ایمان در مرحله اخبات از سفتی و سختی برخوردار است به گونهای که میتوان به آن اطمینان داشت؛ پس دوام خانه در آن بیشتر است؛
ج - این سرزمین، فراخ و گسترده است؛ به این معنا که این سرزمین پستتر است، اما این پست بودن به معنای تنگنای در محیط نیست. اخبات در سرزمین وسیع رخ میدهد، نه در تنگهها؛
د - این قرارگاه را میتوان نوعی دژ تصور کرد؛ زیرا اطراف آن را سرزمینهای بلندی در بر گرفته است که مانند دژی محکم عمل میکند؛
ه - همواری این سرزمین در ساختمانسازی مهم است.
با این توضیح در معنای لغوی اخبات و با استفاده از قاعده نمابرداری مفهومی نتایجی در ایمان قلب به دست میآید از جمله اینکه در اخبات،